Wednesday, January 14, 2009

Dugaan kita berbeza-beza


kita semua diduga dan diuji. cuma cara dan tahapnya saja yg berbeza. sebab. Allah itu Maha Adil. DIA beri dugaan dan ujian mengikut tahap kemampuan dan keimanan seseorg. Makin tinggi iman seseorg makin beratlah ujian.

“Tingkat berat ringannya ujian disesuaikan dengan kedudukan manusia itu sendiri. Orang yang paling berat menerima ujian adalah para nabi, kemudian orang yang lebih dekat derajatnya kepada mereka berurutan secara bertingkat. Orang diuji menurut tingkat ketaatan kepada agamanya. Jika ia sangat kukuh kuat dalam agamanya, diuji pula oleh Allah sesuai dengan tingkat ketaatan kepada agamanya. Demikian bala dan ujian itu senantiasa ditimpakan kepada seorang hamba sampai ia dibiarkan berjalan dimuka bumi tanpa dosa apapun.” (HR Tirmidzi)

So. muslimin muslimat yg dirahmati Allah. Jangan susah hati jika sedang diuji. Itu tanda Allah sedang merindui dan mengingati. Aduhai!!! bahagianya jiwa jika diri sedang dirindui dan diingati oleh Maha Pencipta. Penguasa Alam Semesta. sungguh tak dapat diungkap kata2. :)

Teman. teruskan rintihan. teruskan rayuan. teruskan ratapan. Allah rindu mendengarkan rintihanmu. Allah mahu mendengarkan rayuanmu. Allah gembira mendengarkan ratapanmu. Jangan pernah berhenti berharap padaNYA. hanya DIA puncak Pengharapan.

“Pergilah kepada hamba-Ku, lalu timpakanlah berbagai ujian kepadanya, karena Aku ingin mendengarkan rintihannya.”(HR Thabrani dari Abu Umamah)

bisik sikit: bahagia jika diuji...

5 comments:

chin chin said...

Kau sememangnya berfikiran terbuka.Bagus.

chin chin said...
This comment has been removed by the author.
wan-niza said...

kesenangan yg berpanjangan juga satu ujian...barangkali satu istidraj, hukuman yg hadir dlm bentuk nikmat
lebih baik ujian derita yg sesuai dgn tahap kita..sekurang2nya kita akan sentiasa sedar diri dan berpijak di bumi nyata
fuzah, sesudah kesusahan ada kesenangan..sesudah kesusahan ada kesenangan..
sabar mengharungi derita, nikmat yg manis pasti menantimu

Anonymous said...

jangan pernah lepaskan Dia...

FuzAma said...

chin2...pengalaman mengajar erti kehidupan...

neeza: thanks sahabat! nasihatmu sentiasa aku rindu & tunggu

anonymous: lama menghilang? apakah masih insan yg sama?hmmmm....