Friday, February 27, 2009

Identiti warisan

Satu petang yang damai. sedang duduk-duduk santai. sambil minum petang.

"selepas ini. kakak kena bentuk identiti diri. imej dan keterampilan. sebab. selepas ini. kakak merupakan wakil seseorang. seseorang yang terhormat dan ternama. dan orang akan melihat seseorang itu melalui diri kakak".

bicara abah lembut. memecah damai petang. sambil mama. mengangguk kepala. tanda menyokong.

"dah kena kurangkan pakai seluar-seluar tu. t-shirt. pakailah mengikut keperluan dan kesesuaian. banyakkan memakai pakaian tradisi kita. baju kurung. tengok macam Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz. sentiasa berbaju kurung. serupa ibunya."


membuktikan kata-kata abah. aku melayari internet. benar! Tan Sri Zeti Akhtar Aziz sentiasa berbaju kurung. tak kira apa-apa sahaja majlis dan acara. baju kurung. itulah pilihannya.






dalam hati. rasa kagum menyelubungi diri. beliau bukan sahaja seorang srikandi negara yang berjaya dalam bidang yang diceburi. malah beliau juga seorang srikandi yang utuh menjunjung identiti warisan melayu. melalui pakaian dan keterampilannya.

kalau dia. seorang yang ternama. terpelajar. terkenal. begitu megah dan bangga dengan identiti warisan kita. kenapa tidak aku?kita? kerna. kalau bukan kita. yang bangga dengan identiti warisan kita. siapa lagi?dan kalau bukan kita yang terus berusaha mengekalkan identiti warisan ini. siapa lagi?

mana mungkin anak-anak nanti juga bangga dengan identiti warisan kita. jika kita sendiri tidak pernah kisah dengan identiti warisan ini.

bisik-bisik: its seems that she's so simple and humble. ibarat resmi padi. makin berisi. makin menunduk. kagum.kagum.kagum.


3 comments:

Anonymous said...

Oh. patutlah ada orang itu membeli baju kurung berwarna pink..
mahu kembali pada tradisi.

mari fuzah, kita jadi perempuan melayu terakhir. hehe

Anonymous said...

hmmm betul tuu
baru terfikir :)

Anonymous said...

ainunl: alamak!bocor rahsia sudahhh...hahaha

wan fara:hmmm... :D