Sunday, October 31, 2010

Salam Berbahagia Liyana & Fadzly

3 hari 2 malam aku berkampung di Banting demi menyaksikan penyatuan dua hati akan dua teman ini. hanya lafaz syukur dan segala puji hanya bagi Allah mampu aku ucapkan buat terjalinnya ikatan cinta kalian..I'm proud to be the witness in your great happiness moment friends..Apapun, salam berbahagia hingga ke syurga buat dua sahabatku Liyana & Fadzly, 29 Oktober 2010...



Utk Fadzly: semoga menjadi suami yg bertanggungjawab...tahniah kerna sudah mendapat kembali 'tulang rusukmu' yg sekian lama dinanti...

Utk Liyana: jadikan sabar dan redha sebagai perisai hati dan jiwamu...tahniah kerna sudah bertemu dengan 'titian jambatan buat ke syurga'...


Saturday, October 23, 2010

Dua Hati antara Dua Negara

aku mulai entry kali ini dengan lafaz ucapan tahniah dan salam berbahagia hingga ke syurga buat seorang kakak yg penyayang dan abang yg pengasih...

terimalah sedikit bingkisan warkah kasih buat kenang-kenangan penyaksian seorang adik akan telah bersatunya dua hati antara dua negara.

Kakak Noor Shahida,

hampir setahun dua bulan kita bersama meniti kehidupan di teratak 97-7-6. cukup singkat pada angka, namun aku kira cukup padat pada setiap kenangan yg tercipta. teratak 97-7-6 adalah persinggahan buat kakak menyediakan diri dengan ilmu2 rumahtangga sebelum pergi meninggalkan kami untuk bersama insan yang dicinta.

walau kita baru kenal, tapi mesranya bagai sudah lama. aku masih ingat bagaimana senang dan selesanya aku bercerita dan berbual tentang diri, keluarga dan pastinya tentang hati. pengalamanmu telah memandu aku. kenanganmu mengingatkan aku. kisah cintamu menyedarkan aku. bahwa tiada yang mustahil dalam dunia ini. akar kesabaran memang pahit. tapi buah kesabaran cukup manis. masakan aku lupa senyum bahagiamu saat lafaz ijab kabul dilafazkan oleh insan yang sekian lama dinanti akhirnya kini bergelar suami.

Tahniah Kakak...moga mahligai kalian penuh berkat dan rahmatNYA hingga ke syurga.

aku masih ingat rasanya dihargai apabila akulah insan pertama di teratak 97-7-6 yang diperkenalkan secara rasmi dengan kekasih hati. Saat kau seikhlas hati menemani aku yang pertama kali memandu pulang ke kampung halaman demi merai pertunangan abang sulung nan seorang. saat itulah ukhwah antara kita lebih erat terbina.



aku juga masih ingat bagaimana aku diperkenalkan dengan ibu ayah mertuamu sehingga aku saat ini aku masih terasa hangatnya kasih sayang mereka yang bagai telah menganggap aku sebahagian daripada keluarga . dan akan terus segar kasih dan ingatan akan gembiranya keluargaku menerima kalian semua semasa mengunjungi teratak bonda. bagai mimpi, kami tumpang gembira punya keluarga dari negara kelahiran Mahatma Gandhi. percayalah segalanya berlaku atas nama cinta kepada Allah dan sesungguhnya umat Islam itu bersaudara.




saat majlis walimah abang sulungku, kau juga hadir membantu dan merai walau terpaksa meredah keseorangan buat pertama kali ke jelapang padi. kau sabar dan pandai membawa diri saat aku sibuk dan tak mampu memberi layanan yg terbaik sekali. terima kasih kakak..hanya Allah mampu membalas segalanya.

sepanjang mengenalimu..ku yakini Mahibub telah membuat pilihan yg tepat dalam memilihmu sebagai suri hati. kau juga sangat bertuah dianugerahkan seorang suami yang cukup mencintai. aku melihat juga merasai. dan berdoa. semoga ikatan kalian kekal abadi.


terima kasih kakak...atas segala kasih sayang kakak...pengorbanan masa, tenaga dan wang ringgit...nasihat dan bimbingan...tunjuk ajar dan panduan...terima kasih atas segalanya...ampun maaf andai sepanjang perkenalan ada hati yang terluka, ada bisa di sebalik kata, dan ada wang ringgit yang tak sedar telah diguna...semoga ukhwah yang terjalin terus kekal hingga ke syurga...

* * *


Noor Shahida & Mahibub

Ya Allah
telah KAU ciptakan setiap sesuatu itu berpasang-pasangan
telah KAU janjikan bahwa lelaki yg baik adalah untuk perempuan yg baik
dan sesungguhnya semua ini adalah sangat mudah bagiMU

Ya Allah
Pemilik langit dan bumi
hambamu ini memohon dengan penuh rendah hati
bahagiakanlah dua hati ini
rahmatilah dua jiwa ini
berkatilah mahligai cinta suci
yang dibina atas namaMU Ya Rabbani
Maha Memberi lagi Maha Mengasihani

demi kasih cintaMU
Ya Allah
kabulkanlah...kabulkanlah...kabulkanlah...



Monday, October 18, 2010

C.I.N.T.A (vi)

"tatkala kau telah bertemu dengan seseorang dan akan tetap terus teguh bersama seseorang itu walaupun datang yang lain lebih baik daripada seseorang itu kepadamu...maka yakinilah akan keteguhan hatimu itu...kerna antara dua insan yang diciptakan berpasangan itu adalah tatkala mereka saling melengkapi antara satu sama lain dan juga saat dua insan itu saling menerima baik buruk diri...setulus dan seikhlas demi redha dan cintaNYA...kerna pasti saja...sehebat, sekaya, sekacak dan sebaik mana pun pasanganmu, pasti akan ada yang lebih hebat, lebih kaya, lebih kacak dan lebih baik daripadanya...soalnya..dengan dirinya seadanya itu, apakah mungkin dia akan tetap terus hebat di hatimu?"

Diary 44

16 Oktober 2010, Sabtu

seawal 7 pagi. aku, norji, kema dan ana bertolak dari Pulau Pinang ke Kuala Lumpur dengan dua buah viva putih demi melaksanakan misi tautan kasih warga 97-7-6. Oh ya...Selva, kawan Norji pun ikut juga...

Hampir tengahari kami selamat tiba di Kuala Lumpur dengan destinasi pertama adalah ke Puchong iaitu ke rumah Kak Yan yg sekarang ini sedang menghitung hari untuk menjadi ibu. Alhamdulillah..sampai juga hajat nak melawat rumah Kak Yan sambil melepaskan kempunan nak makan laksa Kak Yan..heheee...thanks akak!

Selepas puas melepaskan rindu, kami bertolak ke rumah Kak Syidah di Gombak untuk membantu apa-apa yang patut. dan kami pun telah belajar membuat bunga...bunga...ala susahlah nak sebut..ala bunga yang letak kat dada utk vip tu...bunga tu la...Kak Yan yg ajar...oppss...ini Kak Yan lain ye..ini Kak Yan kakak sulung Kak Syidah...



Dah Asar kami pun bertolak ke rumah opah Anis di Keramat. di sinilah kami tumpang berteduh...heee...terima kasih opah dan keluarga...Malam pula sebelum ke rumah Kak Syidah, kami ke Taman Melawati bertemu dengan Kak Wahidah yang juga selamat bergelar isteri pada 9 Oktober 2010 lalu dan majlis walimah sebelah pihak lelaki sama tarikh dengan Kak Syidah . sebab bimbang tak sempat, kami datang meraikan mempelai ini pada waktu malam. apapun..tahniah Kak Wahidah dan suami...seperti yg aku selalu katakan pada dia...

"tak sangka kan kak...akhirnya, bersatu juga akak setelah menempuh pelbagai rintangan"

InsyaAllah, kami doakan semoga kakak bahagia hingga ke syurga...aminnn...


Kemudian, sekali lagi pergi rumah Kak Syidah untuk majlis marhaban. sebab semua sangat penat, kami tak tunggu sampai habis...pukul 10 mlm terus balik Keramat dan pengsan...


17 Oktober 2010, Ahad

Awal pagi kami bertolak ke rumah Kak Syidah. kemudian ke Masjid UIAM untuk upacara paling bersejarah buat Kak syidah...iaitu penyatuan dua hati antara dua negara...nantikan entry khusus untuk Kak Syidah dan suami...huhuuuhu..tengah cari semangat!


Alhamdulillah...dua hati kini menjadi satu...semoga kalian berdua bahagia hingga ke syurga...aminnn

Usai sahaja akad nikah, terus majlis walimah pada hari yang sama di Dewan Anjung Rahmat, Gombak.



dan selepas asar, kami terus bertolak pulang ke Pulau Pinang..tapi dengan sebuah viva sahaja sebab lagi satu viva perlu berehat...terima kasih pada pemandu berhemah, Norji dan Anis...ampun maaf kat Norji juga sebab meninggalkan 'tanda' ingatan hasil pemanduan aku..huhuuu..maafkan aku ya rumate!



apapun...memang sangat seronok dan enjoy...sayang sangat2 kat 97-7-6!terima kasih semua atas kenangan terindah ini...

Saturday, October 9, 2010

Pilihan Kau Bukan Untukku...

"Kenapa kau memilih 'A' dan bukan 'B"?

"dan kenapa tidak pilihan 'C' atau 'D'?

soalnya bertubi-tubi...tanpa sempat aku mencelah diri.

"kerna pilihan untuk kita tidak sama..."aku membalas perlahan.antara dengar dengan tidak.

"kerna Allah memberi aku pilihan 'A' dan 'B'...dan DIA tidak menghadirkan pilihan 'C' atau 'D' untuk aku"

dia terdiam...berfikir mungkin.

"dalam ketentuan hidup aku...Allah menghadirkan pilihan samada aku mahu bekerja di sini atau terus tetap dengan hanya mencari kerja di kampung halaman...dan untuk kau...Allah menghadirkan pilihan samada kau mahu kerja seperti dalam perjanjian JPA atau terus saja sambung belajar"

"walaupun jalanan hidup kita mungkin sama tapi hakikatnya tidak serupa...pilihan untuk kau tidak wujud dalam pilihan hidup aku...dan kita diberi peluang untuk memilih...memilih jalanan hidup yang kita inginkan...atas izin & takdirNya jua"

dia masih diam...tertunduk sambil bermain jemari.

"dan kenapa...dalam hidup kau...kau punya pilihan samada untuk memilih arjuna F dan pria B...oh ya! dan juga jejaka T...sedangkan aku..."

"jalanan hidup kita tak serupa Fuzah!"ayat aku dipotong penuh tegas sambil mata direnung dalam.


courtesy by Yusuf Abdulbaky

aku senyum...

aku angguk...

"aku harap kau sudah mengerti sahabatku...maka...redhalah dengan takdir pilihan kehidupanmu...kerna DIA lebih tahu...apa yg kau & aku perlu"

Friday, October 8, 2010

Salam perjuangan teman...

Aku sungguh tidak menyangka kau akan melangkah pergi
kerna harapanku adalah agar kita akan sama-sama berbakti
walau sungguh aku merasa berat hati melihat kau pergi
namun tetap aku hormati keputusan ini
dan berdoa supaya yg terbaik akan dikurniakan oleh Rabbani


courtesy by is-blind

teman...
apa yg tersurat untukmu telah menjadikan aku saksi sebuah ceritera kehidupan
bahwa tatkala harapan tak seperti realiti kenyataan
hanya iman & kesabaran menjadi kekuatan buat penerus perjalanan
dan aku tahu yang kau pun yakin...segala yg berlaku adalah ketentuan Tuhan
yang pasti terkandung 1001 hikmah di sebalik sebuah takdirnya suratan

ikhlas...aku doakanmu kejayaan & kebahagiaan
jujur...kau mengajar aku erti kesabaran dan kecekalan
pasrah...aku terima hakikat sebuah kehilangan

salam perjuangan teman...

cukup saja Allah bagimu...dan bagiku...

Thursday, October 7, 2010

Surat Cinta III

Hai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersedia dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu beruntung.

Ali Imran: 200



Allah Tuhanku,
andai keperitan dan kepahitan ujian ini buat aku lebih disayangi olehMU
dan
andai kesabaran itu buat aku lebih dicintai olehMU
dan
andai segalanya ini adalah penebus dosa-dosaku








Aku redha...









courtesy by hazmee

kerna kesementaraan ini adalah jalan keabadian...


Tuesday, October 5, 2010

Menjelangnya 5 Oktober itu...

masa aku belasan dulu...pemahaman rasa disayangi aku adalah pada hadiah hari lahir...dan aku sememangnya sangat menantikan menjelangnya 5 oktober itu...kerna aku akan rasa sangat disayangi...diperlukan dan dihargai apabila aku diberi hadiah...

dan bagi aku...makin banyak hadiah aku dapat...maka ramailah yang sayang pada aku...sebab tu, masih aku simpan kotak2 hadiah yang masih berbalut pembalut hadiah walau sudah berhabuk di atas almari baju...

tapi...itu dulu...masa zaman anak-anak...

sekarang...pemahaman aku sudah lain...sejak sudah punya angka puluh dalam sebutan umur ini...aku makin mengerti bahwa tanda sayang bukan sekadar pada hadiah...dan hadiah juga tidak semestinya mampu untuk dilihat atau dipegang...

sebab hadiah yang paling ikhlas dan mahal adalah hadiah yg dihantar terus dari hati...lantas akan dirasai di hati...yang seterusnya hadiah itu akan menyatukan dua hati...atas nama rahmat & kasih sayangNYA...

Maka...dengan ucapan...ingatan..dan doa-doa yang diutuskan untuk aku saja..hakikatnya sudah cukup untuk buat air mata keharuan mengalir lesu...

Sungguh...itulah hadiah yg terindah dan paling bermakna buat aku...

"terima kasih Ya Allah...atas kurniaan kasih sayangMu melalui insan-insan yg Kau hadirkan dalam hidupku"



terima kasih kalian...

Menjelangnya 5 Oktober itu...
atas doa-doa kebahagiaan, ketabahan, kejayaan untuk aku...
sungguh-sungguh
aku memang sangat perlukan doa kalian
kerna doa kalian telah menjadikan siapa Mahfuzah Othman pada hari ini...saat ini...detik ini...ketika ini...dan InsyaAllah...yg lebih baik hingga akhir nanti...

dan hanya Allah sahaja yang mampu membalas segala hadiah doa kalian buatku...

“Doa seorang muslim untuk saudaranya (sesama muslim) tanpa diketahui olehnya adalah doa mustajabah. Di atas kepalanya (orang yang berdoa) ada malaikat yang telah diutus. Sehingga setiap kali dia mendoakan kebaikan untuk saudaranya, maka malaikat yang diutus tersebut akan mengucapkan, “Amin dan kamu juga akan mendapatkan seperti itu.”

Monday, October 4, 2010

Syawal yang penuh dengan aktiviti makan

Rumah Terbuka 97-7-6, Penang ~30 September 2010(Khamis)



Ucapan terima kasih buat semua housemate tercinta...sayang kamu semua sangat-sangat...terima kasih sebab bertungkus lumus buat semua...saya sangat terharu dan menghargainya...Allah saja yg mampu balas segalanya...thanks!

Semua ada tujuh termasuk saya. jadi kami semua bahagi kepada tiga kumpulan...ikut kepakaran masing2..huhuuu..

Kum. 1 (Kak Syidah & Kema) : nasi impit & rendang ayam
Kum. 2 (Norji & Anis) : spaghetti
Kum. 3 (aku, Ana & Fatihah) : dessert, air & buah

termasuk beberapa hidangan sampingan hasil tajaan sesiapa yg berkenaan seperti satay, popia basah, rojak buah, kuih raya dll...


masakan lain tak sempat nak bergambar...maaf...biasalah..tuan rumah la katakan...heee...ok apapun..jom kita tengok gambar2 sepanjang majlis ye...









Jamuan Hari Raya Kelab Kebajikan BHEPP, USM Penang~1 Oktober 2010 (Jumaat)










Rumah Terbuka Haji Zohir Shaari@Pak Su, Kampung Gelam, Kedah~ 2 Oktober 2010 (Sabtu)



semua pun ada...


kerusi muzik


tarik tali


pertandingan baling belon berisi air berpasangan


pertandingan baling buah nyiur@kelapa paling jauh


kumpulan sorak Kampung Gelam



Aleesya paling seronok sebab dapat jumpa ramai orang...sampai angkat2 baju tunjuk 'zon bahagia'...-jangan marah ye Mama Aleesya...letak gambar syeksi sikit...

bisik-bisik int@n: fuh!!!mmg dahsyat la syawal kali ni...cepat kejar puasa 6...aduh!!


Friday, October 1, 2010

Ada Apa Dengan Oktober

"Ketika kau fikir bahwa hidupmu sedang menunggu sesuatu dan waktu serasa berjalan begitu saja…Allah SWT sedang menunggu bersamamu"

Wahhhhh...sudah Oktober ok!..cepat sungguh masa berlalu...Aku apapun tak ada perkembangan diri melainkan badan je yang sekejap kembang sekejap kuncup...bilangan teman seperjuangan yang bertukar status diri juga makin bertambah sedang aku masih sabar dan tabah menanti...

Hidup...Hidup..Hidup...

pasti akan tetap perlu diteruskan walau apapun yang terjadi...sehinggalah tiba saat yang pasti...tatkala masa utk jantung berhenti berdegup...dan nadi sudah tidak mahu berdenyut...maka bermulalah satu lagi era kehidupan yang lebih kekal...di negara abadi...



Pasti saja aku tetap terus melangkah...
Penuh sabar dan tabah...
Kerna hidup matiku hanya untukmu Ya Allah...

"Ketika kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang… Allah SWT mempunyai Cinta dan Kasih yang lebih besar dari segalanya dan Dia telah menciptakan seseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak"

bisik-bisik int@n: nak update juga walau badan sakit2...