Thursday, December 9, 2010

Penangan Sinetron Indonesia

Aku agak terkejut apabila aku dapat tahu yang mama adalah salah seorang peminat utama sinetron popular Indonesia yang ada pelakon Malaysia tu. Seingat aku jarang sungguh mama nak jadi penonton setia mana-mana drama tv kecuali berita. Itu pun mama tak kisah kalau tertinggal mana-mana berita. sebab mama kata ada newspaper. Tapi tidak bagi sinetron Indonesia ini, dek hebatnya drama ini. segalanya berubah. kalau masak ke, pergi beli barang ke, apa-apa ke mesti tak boleh tinggal sinetron tu. dan aku akan ketawa lucu apabila teringat ayat Abah dua tiga hari lepas masa dalam perjalanan ke Kodiang.

"oo..patutlah Mama ajak kita p Kodiang hari ni..sebab tak ada 'Nabila' "usik Abah di seat belakang.



dan apabila sebentar tadi, tatkala mak cik cleaner tempat kerja aku pun sedang khusyuk menonton sinetron masa waktu rehat buat aku jadi makin lucu, hairan dan kagum. Kalau mama, aku boleh terima..tapi ini mak cik cleaner aku yang berbangsa India. Wow!!!..memang hebatlah penangan sinetron Indomesia ni...apalah yang best sangat pun aku tak faham...

Bukan aku tak cuba tengok cerita, tapi selalu je tak masuk dengan jiwa.hehehee..lagipun aku tak suka sangat cerita yang meleret-leret...nangis sana nangis sini...lepas tu..kalau watak baik tu...baikkk sangat..kalau jahat tu..Ya ampun..rasa tak sanggup nak jumpa orang macam tu...dah tu kalau make up watak2 pelik..nampak sangat macam just tempek je benda2 pelik kat muka dan badan..kalau orang kita buat..dah lama kena kutuk..tapi..tak pula kalau org lain buat..dan still ramai yang minat...hmmm..mungkin sebab pelakon dia cantik2 dan hensem2 kot...ye ke??

Apapun..aku kalau tengok cerita akan cuba cari, selami dan ambil sebanyak mungkin mesej dan ilmu yang ada...dan pastinya melalui drama2 ni, paling penting kita akan lebih belajar tentang budaya dan lenggok bahasa sesuatu negara atau bangsa. Tak hairanlah masa zaman aku student dulu, berpusu-pusu ambil kelas bahasa Jepun dan Korea dek penangan drama sana.

tapi tidaklah semua cerita Sinetron Indonesia tu aku tak suka..cuma tak adalah sampai jadi pengikut setia...kalau tak ada cerita lain sangat..tengok jugalah.. dan yg bagus drama Indonesia ni, dia banyak drama keagamaan..lagu-lagu dia pun best dan menyusuk kalbu..heee...oh ya..paling tak lupa ada satu cerita tu..ada ayat dia yang paling aku tak lupa sampai sekarang. Watak ni sepasang suami isteri yang tua tapi tak ada anak...bila ditanya kenapa masih tak ada anak..yang aku masih ingat kalau tak salah..ini jawapannya.

"Tuhan masih mahu beri kesempatan untuk kami hidup berdua lagi"

tak tahu kenapa...aku rasa jawapan itu cukup bererti...dijawab penuh rasa keredhaan akan setiap ketentuan kehidupan...

bisik-bisik int@n: ambil yg jernih..buang yg keruh..tapi yg keruh pun kalau ditapis..akan jernih juga..heeeee

No comments: