Thursday, October 27, 2011

Kembara : Saigon, Vietnam

Seawal Januari 2011 lalu. ketika diajak utk pergi bercuti ke Vietnam. hanya satu kebimbangan aku. adakah ruang waktu aku nanti?cuti mmg ada. tapi kelulusan cuti itu bimbang tiada. apatah lagi waktu itu adalah pertengahan semester yg mmg sibuk dgn pelbagai aktiviti pelajar. maka aku berserah. andai rezeki aku ada. adalah. jika tiada. pasti ada hikmah.

Oktober 2011. Alhamdulillah. cuti aku diluluskan dua hari malah tarikh ke Vietnam juga jatuh pada tarikh yg cukup sesuai. sesuai kerna beberapa program besar telah selamat berlangsung. Program Siswa Lestari (minggu orientasi) 2011/2012, PIMPIN Siswa, International Engineering for Sustainability Conference (iNESCO) 2011 dan pelancaran IronHorse (projek berbasikal). legalah aku nanti utk pergi dgn tenang.

tapi Passport aku sudah tamat tempoh. jadi seminggu sebelum bertolak aku perlu segera 'renew' passport. jenuh juga menyusun jadual untuk cari masa. hari selasa, ditemani Jue aku ke Georgetown utk 'renew' passport. ada pula masalah gambar dan terpaksa aku & Jue berjalan utk tangkap gambar baru. patah balik. tunggu giliran. mesin utk 'renew' passport pula rosak. tunggu lagi. hampir pukul 1 ptg baru selesai. ikut resit. aku boleh ambil passport pada jam 2.49 ptg hari yg sama. tapi memandangkan aku perlu bawa Prof Peter berjumpa dgn Dr Norizan, pengarah CGSS, jam 2.30 ptg maka aku putuskan utk dtg ambil passport pada hari lain.

Mrs Peter & Prof Peter tengah pilih tshirt USM utk buah tangan kpd cucu mereka(Prof Peter adalah 'keynote' speaker utk iNESCO 2011)

Hari khamis, 20hb aku pergi mengambil passport. Alhamdulillah semua urusan dipermudahkan. sempat makan tengahari dgn Cik Aidila (sambil gosip2 cerita terbaru..heee), tukar duit ke VND dan beli kasut sepasang. Hari jumaat,21hb..hajat di hati nak balik Alor Setar tepat pukul 5 ptg utk elak 'jammed'..tapi akhirnya pukul 8 mlm baru bertolak..sebab alang2 dah lewat biar lewat terus..huhuuu...sempat juga hantar seorang 'student' ke stesen bas PB utk pulang ke kampus sempena cuti Deepavali...

Sabtu, 22hb, 1045 pagi aku sudah naik bas Inter City ke Kajang. rancangannya akan dijemput oleh Jue dan Mun untuk ke LCCT. 'flight' jam 7.20 mlm. tapi....

pukul 11.15 pagi baru bas ni bergerak dr Shahab Perdana. lepas tu, singgah isi minyak. dalam pukul 12 tghari baru masuk 'highway'. aku sempat sms Jue dgn Mun. dan hati aku mula cuak apabila Mun tanya sempatkah sampai sebelum pukul 6 ptg. dia ingat aku naik bas pukul 745 pagi. Jue pula kata dia naik bas dr Penang ke Kajang pun 6 jam. Inikan pula dr Alor Setar. ahh..sudah...dan aku pun mula membayangkan lambaian kapal terbang yg semakin meninggalkan aku...

pukul 1 lebih, bas sekali lagi berhenti di Butterworth untuk ambil orang. aku dah rasa nak 'menyumpah2' tapi nasib baik ada lagu 'InsyaAllah' Maherzain yg jadi penenang perasaan aku. aku pejam mata dan berusaha utk tidur walau hati sangat risau dan asyik terjaga. asal terjaga saja. mata mesti tepat menatap jam digital di hadapan bas. 'Ya Allah...sesungguhnya aku berserah sepenuhnya kepadaMU'

pukul 2.15 ptg..berhenti 30 minit di Bukit Gantang. tak buang masa. aku terus cari surau dan solat jamak/qasar. aku doa dalam2.

'Ya Allah...sesungguhnya apa yg aku lakukan semua ini adalah untuk menggembirakan sahabat2ku. namun jika engkau tidak redha dan izinkan, maka segalanya aku berserah kepadaMU..andai kau izinkan aku utk pergi ke Vietnam..maka KAU mudahkanlah segalanya, jika tidak, aku redha dengan segala ketentuanMU"

terasa ada air di hujung kelopak mata. sebak rasa hati membayangkan kehampaan dua sahabat aku kerana kekhilafan aku. "maafkan aku Jue..maafkan aku Mun'...-dan walau apapun yg terjadi. teruskan perjalanan. jangan tunggu aku'..sempat aku mengirim pesanan sms jika benar aku tidak sempat sampai seperti yg sepatutnya.

saat berganti saat. minit berganti minit. jam berganti jam. dan aku sesungguhnya bersyukur atas ketenangan jiwa kurniaanNYA. walau aku sedikit bimbang . tapi aku ada sedikit keyakinan yg tidak terluah bahwa Allah pasti mengatur yg terbaik buat aku..Ya! yang terbaik...aku pergi pasti ada hikmah..aku tak pergi pun pasti ada hikmah...Alhamdulillah..atas ketenangan jiwa ini Ya Allah..

jam 5.15 ptg, aku tiba di Puduraya. rancangan bertukar. bimbang dengan 'traffic jam'. aku tidak jadi turun ke Kajang tapi terus ambil teksi di Puduraya. berunding dengan pemandu teksi utk sampai di LCCt jam 630 ptg. aku dah macam naik 'kapal terbang' di jalan raya dengan perut yg tiba2 sakit memulas2. aduhhh...masa ni la rasa macam2 kan!

6.16 ptg..aku sampai di LCCT...jumpa dgn Jue...tergelak ada. nak nangis pun ada. tup..tup..Mun pula yg belum sampai...hahahaaa....apapun...kami bertiga akhirnya selamat pergi dan kembali..berkat doa abah di Kota Suci. berkat doa Mama. dan atas izinNYA...malah, aku kira kembara aku kali ini cukup2 menambahkan keyakinan aku. Ya Allah..sungguh KAU Maha Besar...

"Ko memang suka buat propa kan Fuzah!"Jue...