Friday, June 29, 2012

Diary 62

beberapa bulan yg lalu, aku dan Kak Fina pergi gunting rambut di sebuah pusat kecantikan di Jitra. Ini adalah kali pertama aku pergi gunting rambut di kedai. aku setuju pergi pun sebab kedai gunting rambut ni khas utk muslimah.

Itupun beberapa minggu sebelum pergi, jenuh juga mencari kedai gunting rambut muslimah dgn abah dan mama. bukan senang nak ada salon rambut muslimah. tp alhamdulillah aku dah jumpa 3 gunting rambut di Alor Setar & Jitra.

sepanjang 20 an hidup ni, cuma famili aku saja yg gunting...daripada mama, abah, abang dan adik..semua pernah jadi tukang gunting rambut aku...lagipun aku jenis tak kisah sangat tentang rambut..asalkan pendek dah ok...rebonding ka, potong lapis-lapis ka aku tak kisah. tu pun aku juga kadang2 jadi tukang gunting rambut pada member2 masa duduk dirumah sewa U-Height...bolehlah setakat amatur punya gunting rambut..hehehee

semasa kami sedang diguntingkan rambut. ada seorang pelanggan sedang mendapatkan rawatan spa. pemilik pusat kecantikan tu bercetia la pada kami betapa pelanggan tersebut sangat putih dan gebu. memang puji habis la. dan aku terus bertanya...kacukan kot..kahwin dengan orang putih ka...tapi tidak...aku bayangkan lagi mesti macam Zizie ezetty yg putih gebu campur melepak tu...lepas tu pemilik tu kata yg putihnya sampai kening pun tak ada...aku tambah pelik...tapi dalam hati rasa macam pelik saja...

tup tup pelanggan tu keluar selepas habis rawatan...hmmmm....patutla...ni albino...aku dan kak Fina saling berpandangan dan tersenyum.

Wednesday, June 27, 2012

'Hiking' di Hujung Minggu

23 Jun 2012..walaupun last minute tapi akhirnya aku dan kawan2 ni dapat juga menunaikan impian untuk 'hiking' di Taman Negara Teluk Bahang, Pulau Pinang. rasa bersalah juga pada Mama & Abah tak dapat balik kampung sebab nak p 'hiking' ni..bukan apa, dah lama sangat tak lepak sama2 dengan kawan2 ni..jadi..alhamdulillah perancang kami semua selamat..daripada beberapa orang sampailah tinggal 5 org saja..3 lelaki 2 perempuan..kami selamat pergi dan kembali..

rancangnya aku nak masak bihun goreng...tup2 terlajak tidur terus jadi pukul 8 pagi baru bertolak dari USM...singgah Taman Tun Sardon beli makanan..pukul 9 lebih kami mula berjalan. sebelum tu kami lapor diri dulu di pondok.

dalam hati aku risau juga takut semput atau tak larat sebab dah lama tak buat aktiviti macam ni...bimbang aku akan menyusahkan kawan2...tapi Alhamdulillah..mereka semua sabar dan tak pernah tinggalkan kami (perempuan)...walau aku tahu dalam hati pakat tension sebab kami (perempuan) jalan lambat.

makin lama..aku makin selesa dan 'enjoy' sepanjang perjalanan...rasa tenang, aman dan bersyukur dapat lagi menikmati keindahan alam ciptaan Maha Kuasa. teringat masa 'student' dulu dah lama tinggalkan aktiviti2 begini...

hampir tiba ke Pantai Keranchut, kami melalui sebuah tasik. Tasik Meromiktik namanya. aku masih ingat tasik inilah yg selalu disebut oleh pensyarah aku dulu. tapi aku asyik buat tak peduli saja. sekarang baru tau betapa indahnya tasik ini. Tasik ini hanya ada satu saja di Malaysia dan salah satu daripada 19 tempat lagi di seluruh dunia. tasik ini merupakan gabungan dua jenis air. Air tawar dan air masin. sebab air masin (air laut) lebih tumpat, jadi kedua2 air ini tidak akan bergabung. air masin akan berada di bawah. Allahukbar...hebat ciptaan Allah. bagaimana air boleh tidak bercampur antara satu sama lain.

berehat sebentar sambil makan2...aku sempat tidur juga...bertilamkan pasir, berbantalkan beg, berbumbungkan langit, dan angin laut buat minda aku terasa sangat tenang dan kosong....pukul 1 tengahari, kami bertolak balik dengan bot...angin kuat betul dan hujan turun rintik2...singgah pula makan laksa Penang dan pukul 3 lebih sampai di rumah

Alhamdulillah...hari sabtu ini terisi penuh bermakna.

berjalan masuk...dulu cuma jalan tanah saja...
di jambatan merentasi tasik meromiktik
Tasik meromiktik
angin kuat sungguh masa naik bot
makan laksa penang

terima kasih kawan-kawan.

Bengkel Pengurusan Rekod Fail 2012

22 Jun 2012..kali ini aku sertai kursus pengurusan rekod fail berkesan pula selama satu hari. Alhamdulillah kali ini aku tak rasa mengantuk pun dan dapat beri tumpuan sepanjang program. Tahniah & syabas buat Unit Latihan, penceramah dan semua yang terlibat.

Sejak tahun 2008, sewaktu aku berkhidmat sebagai Penolong Pegawai Penyelidik aku sudah didedahkan tentang kepentingan pengurusan rekod fail semasa aku mengikuti kursus dan lawatan ke Kelantan anjuran Bahagian Pembangunan Lestari & Korporat( kini dikenali sebagai Bahagian Pembangunan Institusi).

Kemudian aku didedahkan lagi semasa mengikuti kursus induksi dan buat aku lebih berazam untuk mengaplikasikan sistem ini. Malah semasa aku bekerja sebagai PKS di BHEPP, aku pernah membantu seorang kerani, Kak Jamaliah untuk urusan failing dan rekod. pening juga kepala aku memasukkan surat2 mengikut fail2 yang berkenaan. dan aku cukup sedar bukan senang sebenarnya untuk melakukan urusan failing jika tidak ada kerjasama semua pihak.

Pentingnya urusan rekod fail adalah kerana ia merupakan pengurusan penyimpanan rekod dan dokumentasi sesuatu jabatan. segala rahsia, maklumat, informasi jabatan akan terpelihara jika sistem pengurusan ini baik. Rekod fail penting sebagai rujukan, panduan dan bukti 'hitam putih' sesuatu keputusan dan pelaksanaan sesuatu operasi,sistem dan lain-lain.

InsyaAllah aku berazam untuk praktikkan sistem fail ini supaya semua pihak akan dapat manfaatnya..bukan saja jangka masa pendek tapi juga jangka masa panjang.


Wednesday, June 20, 2012

Bengkel Penulisan Minit Mesyuarat 2012



18 Mei 2012 yg lalu, aku telah menyertai Bengkel Penulisan Minit Mesyuarat anjuran Unit Latihan, Pejabat Transformasi. lihat, dengar dan baca seperti bengkel ini biasa saja tapi hakikatnya bagi pekerja pentadbiran macam aku, bengkel ini sangat penting.

Aku beri pujian dan sokongan padu atas anjuran bengkel seperti ini terutamanya bagi pekerja seperti aku yg sangat setahun jagung dalam hal2 pentadbiran begini.

Alhamdulillah banyak ilmu baru yg aku dapat walaupun masih samar tpi insyaAllah banyak membantu. taklimat disampaikan oleh Puan Rohilatifah yg merupaka KPP Seksyen Senat. Seorang yg mesra, peramah, berpengalaman dan merendah diri. Dia mesra menyapa dengan aku walaupun tidak kenal dan masih baru dalam arena ini.

Pentingnya Minit Mesyuarat adalah untuk merekodkan semua hasil perbincangan dan keputusan dalam sesebuah mesyuarat. bayangkan jika sebuah mesyuarat dijalankan dengan begitu hebat, idea2 bernas dikeluarkan, keputusan terbaik telah dicapai tetapi tiada catatan dan rekod dilakukan. tiada hitam putih.

Apabila pelaksanaan keputusan dibuat, jika ada pihak yang mempertikaikan keputusan, di mana hitam putih untuk kita buktikan bahwa pelaksanaan dibuat adalah berdasarkan kepada keputusan mesyuarat sekian sekian dipengerusikan oleh sekian sekian. tidak kah haru biru. Utk jangka masa panjang, ia juga akan menyusahkan banyak pihak kerana tiada bukti atau rujukan tentang sebarang perbincangan yg telah dilakukan.

Ilmu paling baru aku dapat adalah, sesebuah mesyuarat boleh dijalankan jika tiada pengerusi sebab boleh wakilkan sesiapa utk jadi pengerusikan mesyuarat tapi mesyuarat TIDAK boleh berjalan tanpa ada setiausaha (SU). Yang mana setiausaha adalah dalam kalangan pegawai tadbir. tak boleh sebarangan orang jadi setiausaha ni sebab mencatat rekod mesyuarat adalah sulit. hmm...

semasa sekolah, seingat aku tak pernah jadi SU.. selalunya aku jadi bendahari..agaknya depa nampak muka aku ni muka duit kot...hehehe...pertama kali aku tulis minit mesyuarat semasa mesyuarat pengurusan universiti (jika tak salah)...masa tu mantan TNC BHEPP (sekarang NC) minta aku hadir mesyuarat dan catat minit. 'blur' juga la aku sebab ahli2nya semua pegawai2 utama universiti. Jenuh nak memahami isi kandungan mesyuarat..[sebelum lupa, SU perlu faham dan ikuti semua isi mesyuarat sbb nak catat kan]..lepas habis mesyuarat, aku kena buat minit...terus minta tolong Kak Ina, steno tnc utk dapatkan contoh minit mesyuarat.

lepas dah buat aku terus emelkan pada TNC BHEPP dan buat aku terharu dan malu sendirian sebab beliau sendiri yg kemudiannya betulkan dan tambah isi mesyuarat yang aku tertinggal. mungkin beliau faham yg aku masih baru..huhuuu...aku terus tambah hormat padanya sebab tidak pula aku dimarahi atau ditegur sedangkan aku rasa aku layak utk semua itu.

perlahan2 aku belajar dan berazam untuk melakukan yg terbaik. jadi bengkel ini seperti ini sangat penting dan perlu diteruskan.

Oh tak lupa juga, sepanjang bengkel, ada seorang staf duduk di sebelah aku. sebab tidak kenal aku mula bertanya nama. buat aku ketawa dan terkejut besar apabila namanya sama dengan nama aku..oo..ini rupanya orangnya..terus kami ketawa bersama...termasuk aku, ada dua bernama Mahfuzah di Kampsu Induk. seorang lagi katanya kerja di library. 


persamaan memang mendekatkan hati2 kita. terus kami berdua berazam nak buat satu perjumpaan bertiga...sempena nama yg sama...hahahaa...

Mahfuzah yg sedang berdiri dan berkaca mata...

Friday, June 15, 2012

Ceritera Kehidupan

Semalam, semasa sedang proses bayaran di kaunter Tesco, aku terjumpa dengan seorang kenalan atau junior. aku lupa bagaimana kami berkenalan. mungkin semasa aktiviti universiti atau sebab kisahnya yang unik. aku baru tahu yang rupanya dia dalah junior School Bio. aku juga baru teringat yang kami pernah sama2 jadi fasi semasa kem Pimpin Siswa di CAK. betapa kecilnya dunia ni.

lama kami berborak panjang. apatah lagi apabila aku diberitahu yang dia kini sudah bergelar ibu tunggal. Ya Allah adikku...sungguh Allah sangat sayang padamu.

dulu...aku masih ingat betapa aku sngt terkejut apabila mengetahui yg dia berkahwin dgn seorang pelajar lelaki satu kampus dengan kami. aku kenal lelaki itu walaupun kami jarang sekali bercakap sebab saiz badannya dan beberapa insiden yg buat aku akan ingat.

Seingat aku, keuda2nya masih belajar. dan semasa aku berbual dgn si perempuan. katanya dia memang tak suka couple. katanya pada lelaki, jika mahu dia, kena kahwin. keluarga pun setuju jika berkahwin dan tak galakkan couple. banyak dosa katanya.

Aku kagum. hormat. dan bangga.


masih aku ingat semasa pesta konvokesyen, mereka ada berkongsi membuka kedai jualan barangan komputer. semasa di perempuan sedang menggantung poster menggunakan kerusi. Si lelaki yang ternampak dtg membantu. tak tahu kenapa aku ingat sangat insiden tu sebab waktu itulah  aku rasa pandangan aku terhadap lelaki itu sebelum ini adalah salah.

Dengan gaya dan cara lelaki itu, aku memang tak sangka dia akan menjadi suami org dalam usia begitu muda. malahan si perempuan pula bukan sebarangan. ada rupa. pandai, rajin, peramah, baik hati dan sopan santun.

tapi entahlah. jangkaan aku benar jua. katanya, mereka berpisah ketika si anak baru berusia 12 hari. dan mereka sah berpisah ketika si anak berusia 1 tahun. wajah dan riaknya cukup bersahaja ketika bercerita namun tetap tergambar rasa benci dan sakit hatinya pada si lelaki.

"dia nak kahwin lain dah kak...dia tak pernah kisah pun pasal kami anak-beranak...dia pun bukan nak sangat anak ni"

melihat wajah si anak. aku membayangkan masa hadapannya. syukur rezeki mereka murah. makan pakai mereka masih cukup. kami sempat bertukar no telefon. aku sempat berpesan untuk menghubungi aku jika memerlukan. mengetahui kami adalah satu pusat pengajian menjadikan perasaan kasih seorang kakak kepada adik terus meresap dalam hati.

inilah kehidupan. wanita yg aku nampak begitu lemah lebut ini tapi sebenarnya begitu waja jiwanya. kalau tidak. masakan ujian ini akan Allah berikan di saat usianya 2-3 lebih muda daripada aku.

Aku kagum. hormat dan bangga.

Semoga kau kuat adikku. dalam diam dia telah mengajar aku. jangan disesali apa yang telah berlaku. kerna semuanya adalah atas izinNya dan pasti ada hikmahNYA.

seperti kata junjungan mulia Rasulullah,

"aku adalah hambaNYA..dan Allah tidak akan pernah mengecewakan hamba-hambaNYA'...


Wednesday, June 13, 2012

Hari Keluarga Di Paya Bakau

7 Jun 2012, Khamis...cukup 12 orang ..keluarga Pak Su, Keluarga Mak Njang dan keluarga aku ikut serta melayari sungai paling indah di dunia dengan dikenali Sungai Merbuk yang masih terpelihara paya bakaunya...

nak dijadikan cerita, pemandu pelancong yang juga pemilik tunggal syarikat bot di situ rupanya mantan pelajar Mak Njang dulu...terkejut sungguh dia sampai asyik kelu saja lidah bila nak bagi penerangan...hahahaa...Cikgu Shahrul namanya...

Aku bertolak dari Penang selepas balik kerja hari rabu, pagi esok bertolak dr rumah Mak Njang ke lokasi. beberapa minit kemudian, Pak su sekeluarga sampai. kemudian Abah, Mama, Najib, Abg Kit & Kak Fina.

Jam 9 pagi lebih, kami bertolak naik bot merentasi Sungai Merbuk dengan diperkenalkan tentang sejarah, kepentingan, dan-lain-lain lagi pasal Sungai Merbuk. rupanya Sungai Merbuk adalah yang tercantik di dunia..oooo...



biasalah tu, kita ni selalu hargai tempat orang..tempat sendiri selalu tak dipedulikan...pujian untuk Mak Njang atas cadangan bernas ini dan terima kasih untuk semua ahli keluarga yang bersetuju dengan cadangan..heeee

Sepanjang lawatan, bagi aku biasanya saja..tapi kalau tengok dengan mata hati dan mata ilmu..memang cantik dan sangat mempesonakan...sepanjang perjalanan, aku giat menggali semula ilmu2 yang aku pernah belajar dulu..tentang spesies bakau, nama bakau, kepentingan bakau, ekosistem dan semuanya...rasa bangga dan syukur dapat sambuang dalam bidang biologi...mungkin cikgu Shahrul terkejut dan tergamam jumpa Mak Njang, sebab tu dia tak banyak cerita tentang paya bakau dengan menyeluruh.

Bagi aku, ini adalah salah satu medium pendidikan dan kempen kesedaran tentang alam sekitar yang cukup bagus. kalau di negara maju..dah lama perkara ini akan dimajukan dan dimanfaatkan secara menyeluruh.

ekosistem paya bakau sangat penting kerana ia merupakan pertembungan antara air masin dan air tawar..sempadan antara daratan dan lautan...maka, paya bakau sangat penting kerana bertindak sebagai sarang  anak-anak ikan, udang dan pelbagai spesies marin yang merupakan sumber utama makanan manusia. Paya bakau juga menjadi rumah kepada pelbagai spesies haiwan seperti ular, kera, burung dan lain-lain. Paya bakau juga penting sebagai pemampan hakisan ombak kerana cengkaman rekabentuk akar pokok paya bakau yang unik dan tersendiri.




Jam 12 tengahari lebih kami selamat sampai...makan tengahari pun sudah siap sedia terhidang...kemudian, Aku, mak Njang, kak Chaq dan Pak sekeluarga pergi beli belah di Tanjung Dawai. Abah dan Mama pulang ke Alor Setar...selamat semuanya...



Tuesday, June 5, 2012

Selamat Pengantin Baru Kawan-Kawan

betapa cepat masa berlalu...kini tiba masanya untuk aku menerima dan menghadirkan diri ke undangan teman2 yang telah bertukar status...ada yang memang dijangka..ada yang sangat tak sangka..hehehe...tak sangka sebab cepat sangat pula rasanya...Hai Mahfuzah!..dah 26 tahun la...memang dah sesuai sangat dah pun ok!....kan dah terkena balik....

Naim dan isteri...satu kelas semasa tingkatan 1-3 di SMK Tunku Abdul Mallik (SMKTAM)..pelajar terbaik ni...jadi harapan dan kebanggaan sekolah...berpindah sekolah masa tingkatan 4...tahniah Naim!

 Alif..teman sekelas semasa tingkatan 4-5 di SMKTAM...pernah juara gimnastik lelaki peringkat kebangsaan...hebat tau!..tahniah Aliff!

 Shahieda...teman sekerja...kami satu universiti tp kenal masa dah satu pejabat...Shieda ni selalu kena ganti aku..maksud aku, masa aku ditukarkan ke Kejuruteraan, dia yang ambil alih jawatan aku..sama juga semasa aku ditukarkan ke PKKG..sekarang dia masih menggantikan aku...hehehe...tahniah Shieda!
 Nadia...junior School Bio...dia pun kerja satu pejabat (BHEPP) baru kenal kata dia junior aku...tahniah Nadia!

oopsss...ini Azlina...sekelas masa tingkatan 2-5..di SMKTAM...tapi ni baru bertunang....ceh..dalam diam2..dia dulu bertunang dulu dari aku!huh..tercabar sungguh ni...hhahaaha...tahniah kawan..lepas ni tok sah dok garang2 sangatla..kena jadi isteri solehah dah...hehehehe

Apapun...selamat pengantin baru buat kawan-kawan yang dikasihi..maaf sebab memang tak dapat hadir semua undangan...maklumkan...selisih dengan kenduri ahli keluarga yang lain-lain juga...tapi tetap kiriman doa tulus ikhlas aku hulurkan buat kalian agar bahagia hingga ke syurga.aminnnn....