Saturday, December 22, 2012

Diary 70: Lawatan Tapak

Sepatutnya lawatan tapak (site visit) sempena Green Sustainability Award anjuran MPSP dan USM ini dijalankan pada 5-7 Disember 2012. tapi sbb masalah yang tak dapat diduga, kena tunda dan tarikh dipilih adalah 17-18 Disember 2012. Alhamdulillah semua berjalan lancar walaupun masalah kecil tapi dapat diatasi. ada 6 syarikat yg dilawati dan aku berkesempatan melawat 3. 

penerangan tentang syarikat

guna gelas sebagai ganti cawan kertas,ait kotak, air mineral dll.

Pertama adalah syarikat PSC Technology (M) Sdn Bhd. Syarikat ini merupakan syarikat yang kitar semula bekas2 utk syarikat elektronik. Pemiliknya dulu adalah seorang jurujual. tapi sekarang dah jadi  jutawan. Apa yg mereka buat adalah ambil/kumpul bekas2 kemudian cuci atau asingkan dan hantar semula kepada pembekal asal. sangat jimat sebab kos beli bekas baru dalam USD4-5 tapi kalau kitar semula cuma RM3-4. 



Kedua, melawat ke syarikat pengeluar motorsikal/scooter elektrik. ECLIMO bermaksud Eco Life Mobility. rupanya drama 'Friday,I'm In Love' pun ada guna produk ni. syarikat ini merupakan syarikat tempatan yang menghasilkan scooter elektrik selain Modenas.



Ketiga, melawat ke Rasa Satang Shang Ri-La Resort & Spa. tak ada perkataan yang mampu menggambarkan selain perasaan kagum dan teruja berada di sini. sempat melawat kawasan yang hanya boleh dimasuki pekerja/staf sahaja. macam ni rupanya 'belakang tabir' hotel. teringat pula drama Korea yang pernah jadi kegemaran aku dulu, Hotelier...hehehe...masa tu dah berangan dan ambil bidang perhotelan...dululah...

Alhamdulillah..selesai sudah sebuah tugasan yang pertama kali juga bagi aku. berurusan dgn pihak industri yang pelbagai latar belakang. pengalaman yang bermakna. terima kasih pada teman sekerja yang banyak membantu. Jadi tunggu pula hari anugerah. semoga berjalan lancar. aminnn...


No comments: