Thursday, July 3, 2008

Cinta tidak semestinya memiliki

Dalam meniti usia 20an, persoalan cinta dan jodoh sering menjadi tajuk perbualan utama. ditambah lagi dgn tamatnya tempoh bergelar siswi universiti. Persoalan cinta dan jodoh tsemakin membara. Ramai sudah kawan2ku yang sudah bertemu cinta, melayari bahtera cinta, dan ada juga yang masih mencari2 cinta. Ada apa dengan cinta? kata org, cinta adalah anugerah. Anugerah Allah pada hambanya2. tanda kasih dan sayang. dari cinta wujudnya kasih, adanya sayang, timbulnya rindu dan perasaan2 yang tak mampu diungkap kata2. kerna hanya yang pernah dan sedang mengalami dan merasai mampu untuk memahami.

aku bertanya...andai kita telah jatuh cinta, apa yang kita mahu? jawapan: cinta dibalas, hidup dan mati bersama insan yang dicintai. bahagia bersama insan yang dicintai atau...

betapa beruntungnya seseorang itu apabila rasa cintanya turut dirasai oleh orang yang dicintai malah huluran cintanya itu disambut penuh keikhlasan. Tapi bagaimana pula untuk insan yang rasa cintanya tidak kesampaian, tidak berbalas atau bak kata orang 'cinta bertepuk sebelah tangan'. kecewa?pedih?sedih?...hanya yang pernah merasai akan dapat memahami...

sering aku katakan pada teman2, andai kalian sudah bertemu dengn insan yang kalian cintai dan dia juga mencintai kalian, salurkanlah cinta itu dengan jalan yang diredhai dan suburkanlah dalam rahmat Allah. Hargai rasa cinta itu sebaik-baiknya kerana tak semua insan bertemu dengan insan yang turut mencintainya.
Namun, kita hanyalah hamba. Segala yang telah tertulis tidak mampu kita halang. tetapi kita masih ada DOA...penangkis segala ketetapan. maka berDOAlah. 'Ya Allah, Andai dia untukku, satukan hatinya dengan hatiku, jika tidak, jauhkanlah dia dariku'.

dan jika cinta yang hadir itu tidak berbalas atau bukan untuk kita, memang bukan mudah untuk melepaskannya pergi. Jatuh cinta hanya perlu sesaat atau seminit tetapi melupakan cinta memerlukan bertahun-tahun. Tatkala rasa cinta itu datang, ia sangat membahagiakan. namun, ia juga sangat memedihkan apabila rasa cinta itu bukan milik kita. Memang bukan mudah untuk melepaskan rasa cinta yang selama ini kita menantikan kehadiran, namun siapa kita untuk menghalang ketentuan ALLAH. bukankah DIA lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita?

Cinta tidak semestinya memiliki. Cinta adalah memberi tanpa mengharapkan balasan. Bukankah kebahagiaan insan yang kita cintai juga kebahagiaan kita juga.seperti lagu dua insan

bila kau senyum ku gembira
bila kau sedih ku menangis

Andainya rasa cinta itu tidak berbalas, teruskanlah langkahmu. jangan berhenti untuk terus bercinta. jangan putus asa untuk mencintai. kerna cinta itu anugerah. dan pastinya cinta itu lebih bererti padaNYA. biarkanlah insan yang kita cintai itu bahagia walaupun bukan dengan kita, kerna bahagianya juga bahagia kita. dukanya juga duka kita. dan hadiah paling bermakna untuknya pastilah sekudus doa agar dia bahagia dunia dan akhirat. dan kukuhkanlah ikatan dengan cinta Allah. perlahan-lahan kau lepaskan cinta itu pergi...percayalah...kau tidak kehilangan atau kerugian apa-apa kerna cinta yang kau hilang itu cuma sementara sedangkan kau masih utuh memiliki cinta yang abadi. Malah gantian utuk cintamu yang hilang itu adalah lebih baik lagi. maka nikmat Tuhan manakah yang kau dustakan?

0 JempuTlah BerbisiK: