Saturday, December 31, 2011

Catatan Sebelum Melabuh Tirai 2011: Teratak di Nibong Tebal

Sepanjang hampir 8 bulan aku bertugas di Kampus Kejuruteraan, Nibong Tebal...inilah teratak aku...

No 16, Persiaran Kedidi
Taman Sempadan
14300 Nibong Tebal
Pulau Pinang



sebab namanya Taman Sempadan adalah kerna betul2 sempadan dengan Parit Buntar, Perak yg cuma dipisahkan oleh sebuah terusan aka longkang besar.

jiran sebelah rumah aku ni baik orangnya. nama Mak cik Aisyah. selalu tegur kami. sebaris rumah aku semua melayu...depan ada juga India dan Cina. ada surau kat taman ni dan aku sempat beberapa kali solat terawih kat sini. (solat terawih paling cepat pernah aku
ikut..dahsyatlah)...


kenangan masa nak pilih rumah ni...mula2 aku dapat rumah kat Taman Selesa..atas sikit dr Taman Sempadan...rumah tu rumah teres dua tingkat...aku dpt bilik bawah. dekat dapur. ada bilik air. dapur, tv semua ada.kecuali peti ais + mesin basuh...errrr...harga aku sangat setuju...cuma RM70 sebulan...perghhh...memang nak melompatlah dengar...terus rasa ok...nak jadi cerita..org yg sebelum ni menyewa adalah Kak Izzati Rozali yg skrg kat Induk...lorrr...kecil saja dunia ni kan...aduhhh...tapi aku sedikit ralat sebab rumah ni kena lalu railway keretapi...jalan pun sedang dalam pembinaan...

Lepas tu, dapat tau pasal rumah ni pula...harga RM80 sebulan...walaupun tak ada tv, peti ais dan lain-lain tapi aku terus teruja dan setuju sebab ada mesin basuh. rupanya depa ni pun baru masuk rumah tak sampai 2 minggu dan baru beli mesin basuh. tanpa buang masa..aku terus setuju...sebab utama adalah mesin basuh...hohohoooo...

utk kali pertamanya, aku beli peti ais, dapur dan bawa sedikit demi sedikit peralatan dan perabot sampai penuhla rumah ini..rumah bujang...biasalah...



Akhirnya Jawapan itu Pasti...

Jujurnya aku tahu dan kuat merasakan yang aku akan kembali ke Kampus Induk (rujuk Hari-hari pertama di Nibong Tebal, Diary 53)..cuma masanya saja yg tidak pasti.

jawapan tentang kembalinya aku ke Kampus Induk kian jelas apabila Kak Zie memberitahu aku bahwa surat permohonannya utk berpindah ke Kampus Kejuruteraan telah diluluskan..malah nama aku dicatatkan sebagai orang yang akan menggantikannya di Kampus Induk.

perasaan aku berbaur. antara sedih meninggalkan kejuruteraan dan gembira kembali ke Induk. tiada kata mampu aku lafazkan. saban hari semakin jelas diperkatakan hal ini. setiap kali aku ke Induk untuk urusan tertentu, semua staf pasti bertanya

"bila nak mai sini"

dan aku hanya mampu tersenyum tanpa berkata apa2...

malah aku sendiri memohon jasa baik En Rashid untuk merahsiakan perkara ini drpd staf di kejuruteraan. dan dia telah menjalankan amanahnya dgn terbaik. terima kasih bro!

kalau di Induk semuanya riuh tentang pertukaran Kak Zie dan aku, di kejuruteraan semuanya sunyi sepi...aku tahu ada yg tahu tapi sama2 merahsiakan...

prinsip aku...selagi tiada hitam putih segalanya boleh berlaku...sehinggalah saat-saat akhir, pada 29 Disember 2011...watikah ini rasmi aku terima...


aku hanya mampu memerhati. hati sangat sayu...tambah sayu apabila ada yang mengatakan bahwa aku yg mohon utk ditukarkan...aku hanya mampu tersenyum dan perlahan2 menyatakan...biar Allah saja yg tahu...

Ya...memang aku sedih meninggalkan Kampus Kejuruteraan. aku sudah selesa di sini. suasana di sini. teman2 sekerja. para pelajar yg aku anggap seperti adik-adik dan keluarga. semuanya baik di sini.

dan tetap jawapannya Ya...utk aku gembira dapat kembali ke Kampus Induk. di sanalah tempat jatuh bangun aku. suka duka aku. segalanya terbina di sana.

dan ketika ditanya apa pilihan aku...jawapan aku adalah

'tolong jangan bagi pilihan kepada aku..kerna aku telah menyerahkan segalanya pada Allah..walau aku tahu aku mampu buat pilihan tapi biar bukan pada yang ini'

Demi Allah...aku sangat bingung...aku berserah...ikhlas hati aku adalah utk memudahkan urusan semua orang...tidak pernah terniat utk menyusahkan sesiapa...andai apa yg tersurat utk aku ini adalah utk kebaikan insan lain...aku redha utk berkorban...

cuma aku terkilan..dan jika ia benar2 berlaku...tiada apa mampu aku katakan lagi apabila seseorang itu menyatakan pada aku

"Jika aku masuk dengan 'kosong'...aku juga akan keluar dengan 'kosong'...minta maaf dik''

sungguh aku terduduk mendengar kata-kata itu. hati rasa disiat-siat tapi air mata pula terlalu degil mahu mengalir. makin bertambahlah rasa sesak di dada.

Esoknya...aku nyatakan pemergian aku secara rasmi di fb...petang itu beberapa org pelajar datang..Fazil, Shazril, Syaran, Wayi, Minot, Rohilmi, Wong, Zura, Hafizah, Nana, Faiz, Hafiss, Naim, Izani dll...maaf ye jika tertinggal...

sekali lagi ayat ini juga yang disampaikan...


Kak ita juga buat sikit makan2 utk aku...terima kasih kak! sempat juga nangis kat bahu akak... ;(


tak lupa kenangan daripada Najmi..heeee...tq dik..


apapun...aku redha...aku hanya bermohon agar segalanya dipermudahkan...dan semoga apa-apa yg aku lakukan sentiasa dalam rahmat Allah...aminn...

Catatan Sebelum Melabuh Tirai 2011: Yang Terindah bersama BHEPP USMKKj

23-25 Disember 2011
Pulau Langkawi, Kedah

inilah kali pertama dan kali terakhir utk aku bersama seluruh warga Bahagian Hal Ehwal & Pembangunan Pelajar (BHEPP) Kampus Kejuruteraan setelah hampir 8 bulan bekerjasama.

seawal 7 pagi lagi aku sudah bertolak ke kafe Lembaran..jam 8 lebih, kami semua bertolak ke Jeti Kuala Perlis dengan bas. singgah makan di Gurun dan jam 11 lebih sampai di jeti. disebabkan feri kami jam 1.30 tengahari, kami semua pergi singgah makan laksa Kuala Perlis di Restoran Laksa Kak Su...

selamat naik feri dan sampai di Langkawi jam 2 lebih. check in di De' Baron..aku dapat bilik tingkat bawah konsi dengan Fadzillah (pelajar praktikal). Jam 4 petang taklimat tentang program oleh Kak Salwa (sebenarnya program ini adalah Bengkel Strategik Pembangunan Staf + Hari Keluarga) kemudian aktiviti bebas...aku, Fadzillah, kak Su, Dila, Milah & Kak Ita sekeluarga pergi jalan2 di Pekan Kuah..jalan kaki saja sbb seberang jalan saja. aku pula beli t shirt warna merah sbb tertinggal tshirt utk sukaneka petang esoknya.

Malam ada sedikit jamuan...masa ini juga pengumuman utk semua staf tentang pertukaran aku ke kampus induk...sedih+sebak+terharu...kelu jg diminta bagi ucapan. tak tahu nak cakap apa aku cuma minta maaf dan terima kasih saja...paling terharu bila dapat cenderahati kenang-kenangan ni...

aku tambah sebak bila masa bagi cenderahati ni En Rashid kata "Jangan lupakan kami"

Esoknya ada sedikit taklimat drpd En Azlan sampai petang...juga program Kak Ita & En rashid...lepas asar ada sukaneka...yang ni paling enjoy dan meriah sangat! walaupun penat+ mengah+ semput tapi mmg best sangat...tak rugilah datang..hehehe...alhamdulillah...

program bersama Kak Ita (kaunselor)

kump. 5 yg menang banyak kali...hahahah....tapi semua pun menang...seri ja...

staf BHEPP USMKKj bersama keluarga

Esok pagi jalan2 pergi Kilang Minyak Gamat, Makam Mahsuri & beli belah di Idaman Suri..makan tengahari...naik feri pukul 3 lebih...jadi kenangan Mak Kak Salwa sakit lutut dan terpaksa guna wheel chair...sampai dalam pukul 4 lebih...sekali lagi makan di 'Laksa Kak Su'...singgah di Gurun jam 6 lebih...pukul 7 selamat sampai di USMKKj...

terima kasih semua warga BHEPP USMKKj...sangat gembira dapat berkenalan dgn kalian dan tiada perkataan sesal utk ditempatkan di sini walaupun cuma seketika...terima kasih..sayang anda semua!

Friday, December 30, 2011

Catatan Sebelum Melabuh Tirai 2011: Majlis Makan Malam IronHorse 2011

22 Disember 2011

Oh ok...memang 2-3 hari ni asyik makan percuma saja kan...hehehee...biasalah tu..dah hujung tahun+hujung semester...ini pula adalah dinner program IronHorse (projek berbasikal di kampus). sebab takut dan tak tau jalan aku ajak student nama Najmi dan berjaya pujuk Mira juga..walau dia sampai gaduh2 manja dgn kawan2 dia sebab depa dah plan nak pergi tengok wayang...heee..maaf ya Mira...

elok kami dalam perjalanan,(Najmi jadi pemandu) En Rashid telefon..apa lagi terus set plan pergi sekali..parking kereta di tol Jawi dan naik kereta En Rashid pergi hotel Sunway. Jammed teruk sebab katanya ada kemalangan sampai lima buah kereta. sepatutnya pukul 830 malam majlis bermula tapi pukul 9 baru kami sampai. tak kisah sangat sebab kami je pun yang jadi VIP...hehehehe...

En Rashid, Mira & Najmi

makanan yg best dan sangat puas hati

tangkap gambar lepas makan...semua tutup perut masing2..

Yong Bang Ming...ketua projek...banyak betul dia makan...terkejut semua orang...tapi bagus dia ni...berbudi bahasa..

team IronHorse 2011...terima kasih semua...

Catatan Sebelum Melabuh Tirai 2011: Malam Apresiasi iNESCO 2011

21 Disember 2011

sebaik habis exam perkhidmatan terus utk meeting Exco TNC di Kampus Induk. dan malam terus pergi dinner iNESCO 2011 di Sunway Hotel. terima kasih atas kerjasama semua pihak terutama AJK Dinner yg bertungkus lumus menjayakan dinner ini walaupun masing-masing sibuk dengan test, assignment dll.

terima kasih juga kepada Prof Adnan, TNC HEPP yg sudi hadir bersama isteri..Prof Aziz juga...terima kasih dan happy sangat. tema malam tu adalah warna merah hitam. jenuh juga aku mencari baju dan tudung malam sebelum tu dengan ditemani housemate Miss Dede kita...hheheee...

Saidina & kawan dia buat persembahan...org Sabah ni..suara mmg merdu..heee

Pengarah projek, TNC HEPP & Ketua UNit BHEPP USMKKj

Sebaik saja semuanya selesai, maka berlakulah sebuah pengumuman oleh En Rashid mengenai pertukaran aku ke kampus Induk...huhuuhuu...terkejut juga tapi memang dah agak dah...apapun aku terima kasih juga kat En Rashid sebab kalau aku tak tau bila nak bagitau...tak tau macamana nak bagitau...


kononya ucapan terakhir la tu...tengok balik muka sorang2...sedih ...:(



Catatan Sebelum Melabuh Tirai 2011

wahhhhhh...banyaknya cerita untuk aku kemas kini sebelum 2012 menjengah dan segalanya berubah...berubah?!!...ok ok...rileks rileks...tarik nafas...hembus nafas....fuhh!

14 Disember 2011 (Rabu)
Majlis Makan Malam Penghargaan PPSL 2011/2012

Alhamdulillah..berkat sokongan semua pihak, Majlis Makan Malam Penghargaan untuk semua Pembimbing Program Siswa Lestari (PPSL) 2011/2012 telah selamat berlangsung dengan jayanya di Melur Inn Parit Buntar. terima kasih kepada Prof Aziz (Pengarah Kampus Kejuruteraan) kerna sudi hadir memeriahkan majlis. sempat juga sambut ulangtahun kelahiran anak sulung Kak Salwa aka Ecacuca...ringkas tapi meriah & bermakna..

.

16-17 Disember 2011 (Jumaat-Sabtu)
Bengkel Pembangunan Pengurusan Persatuan 2011

Syukur Allah memudahkan segalanya. tak seperti di Induk, di sini selalunya hanya seorang pegawai sahaja yg akan uruskan semua program tersebut. Terima kasih pada En Rashid yg banyak beri tunjuk ajar dan kepercayaan. Esoknya walaupun aku cuma sorang-sorang utk uruskan semua pergerakan bengkel...tapi Allah hadirkan dua orang pelajar utk bantu aku...terima kasih Saidina & Wong...tak lupa Eton & Zura juga...sangat terharu...terima kasih juga pada semua peserta yg cukup komited. Para penceramah juga...yg jarang datang pun sanggup turun padang. dan paling aku risau makanan...syukur semuanya habis dan tak ada yg membazir...heee....best sangat!




20-21 Disember 2011 (Selasa-Rabu)
Peperiksaan Perkhidmatan

Ada dua kertas. kertas I boleh guna rujukan dan lebih kepada statut, perlembagaan dan Auku,. kertas II tak boleh tengok dah dan lebih kepada perintah am dll. insyaAllah dah jawab yg terbaik. Doakan kejayaan ini untuk dunia & akhirat.


samb.

Thursday, December 15, 2011

Diary 57

Rupanya begini rasanya apabila kita mengetahui sesuatu perkara tetapi terpaksa merahsiakan. sejak aku terima sms daripada seorang Pengarah minggu lalu, pelbagai jawapan akan sebuah persoalan menjelma. yang aku yakin, InsyaAllah itulah yang terbaik buatku. dan walau kelihatan seperti mustahil. tapi dengan kuasa Allah yang Maha Kuasa...apalagi yg mustahil dalam dunia ini?

aku tidak tahu kenapa aku perlu merahsiakan. hatta di sini pun tidak mampu untuk aku luahkan. cuma yg pasti, aku sungguh2 berserah dan redha. hanya kepada Allah aku mohon yg terbaik. ke mana, di mana, bagaimana, siapa, biarlah DIA yg menentukan. yg pasti ketentuan DIA adalah yg terbaik. muktamad.

13hb Disember 2011 lalu, lengkap sudah segala persoalan tentang siapakah pengganti TNC HEPP USM yg baru setelah mantannya dinaikkan pangkat menjadi NC USM. majlis serba sederhana dihadiri oleh semua para pegawai, kakitangan dan pemimpin pelajar di BHEPP Kampus Induk.

benarlah khabar angin yg di dengar sebelum ini. segalanya seperti yg dijangka. Tahniah kepada Profesor Adnan Hussein yg juga mantan Dekan Pusat Pengajian Komunikasi. tapi entah kenapa hati aku merasa sayu ditambah melihat sekumpulan orang begitu gembira, gelak tawa penuh ceria dan gurau senda. pastinya aku tahu kenapa dan mengapa. tapi biarlah. yg penting aku ada Allah bersama aku.

walaupun OO dah jadi NC tapi dia tetap TNC dalam hati aku...heheheee...mungkin satu hari nanti aku akan cerita pasal seorang lelaki ini. apapun aku doakan semoga dia sentiasa diberi kekuatan dan dirahmati Allah bersama keluarga yg tercinta. aminnn...

dan insyaAllah aku juga akan ceritakan segalanya tentang apa yg tersirat dalam entry ini pada entry akan datang. InsyaAllah.


Allah rahmati abah & mama...sayang kalian berdua sangat!


Monday, December 12, 2011

Career Fair di Pulau Aman, Penang

11hb Disember 2011 (Ahad)

Sektor Kesejahteraan Pelajar di bawah jagaan Pn Norzita aka Kak Ita telah menganjurkan sebuah Hari Keluarga di Pulau Aman bersama-sama pelajar AJK Career Fair 2010 di Pulau Aman, Penang. disebabkan kejadian yang tak diingini semalam, tak ramai staf yang ikut serta. jumlah semua hampir 30 berbanding anggaran sebelum hampir 50 orang.

aku ambil kesempatan ini untuk berjalan ke tempat yang belum pernah aku pergi sambil merehatkan minda. walau masih teringat dan terbayang kehilangan seorang pelajar yang tidak pernah diduga.







5-10 Disember 2011 adalah satu minggu yg penuh cerita buat aku. bermula dengan 3 hari berturut-turut aku berulang alik ke induk atas urusan kerja. cakap2 sana sini sudah kedengaran. yg kadang kala buat hati aku jadi seram sejuk. kelu. bisu. dan kaku sebentar. itu belum termasuk satu sms daripada seorang pengarah sebuah pusat yg cukup aku kenali. satu sms yg buat aku cukup tergamam dan keliru. sungguh2 aku keliru malah bertambah buntu. dan boleh dikatakan minggu itu adalah minggu yg cukup lemah buat aku. terasa sangat lambat masa berlalu walau hakikatnya terlalu banyak kerja perlu diselesaikan. tambah lagi sudah hujung tahun ini.


9hb Disember 2011

ganti Ketua unit sebagai pengerusi mesyuarat pagi hari Jumaat. ada jamuan makan juga. hari ini aku masaka spaghetti..terima kasih kepada housemate, Cik Zue kita yg sanggup bangun awal pagi sebab nak tolong aku masak. heeeeee...

10hb Disember 2011

Salah satu program kempen 'Jom Selamatkan Bumi' iaitu pelancaran projek tanam pokok atau 'E-GardenS'...100 buah pokok buah akan ditanam oleh semua pelajar tahun pertama. walau semua jemputan VIP terhormat tak dapat hadir...projek ini tetap berjalan dengan penuh ringkas dan jayanya. harap2 satu hari nanti dapat ada pasar tani yang jual buah-buahan segar hasil daripada kebun pelajar2 kejuruteraan..hah jangan tak tau ada yg tak tau pegang cangkul pun..apa cerita tu...asyik pegang 'mouse' komputer la katakan..heeeee....



program selesai dalam pukul 10 pagi lebih. terus balik rumah dan berehat. semua 'housemate' balik ke rumah masing2. jadi tinggal aku seorang. seronok berbaring di depan tv sambil menonton kartun animasi Detective Conan, ada panggilan daripada En Rashid.

berita tentang kematian seorang pelajar akibat kemalangan. mulanya aku tak perlu ikut tapi kemudian aku diminta pergi bersama Kak Ita dan En Bad. selesaikan sedikit urusan di pejabat, balik tukar baju (aku pakai jubah hitam yg abah beli di Mekah), solat terus bertolak ke Hospital Manjung, Perak jam 2 petang lebih. sebab kenderaan uni tak ada, kami pergi dengan kereta aku dan...mestilah aku yg jadi pemandu..ha jangan tak percaya!

nak dijadikan cerita, dek tersalah maklumat (masing2 tak tahu jalan), kami bertiga terlajak hingga ke Simpang Pulai padahal sepatutnya kami hanya perlu masuk di 'exit' tol Changkat Jering. dengan hujan lebat, jalan kampung dan ada juga kesesakan lalu lintas di beberapa kawasan, azan mahgrib baru kami sampai di Hospital Seri Manjung, Perak. memang penat lah!

Jenazah selamat dimandikan, dikafankan dan disolatkan. malam itu juga jenazah akan dibawa pulang ke kampung halaman iaitu Terengganu. hati aku rasa sangat sayu. terasa diri ini banyak dosa. rasa sangat bertuah mereka ini sebab mati ketika muda. ketika tak banyak dosa lagi. itu yg aku fikir. aku yakin jenazah seorang yg baik. sebab itu Allah ambil dia dahulu. sebab nak pelihara dia. kecuali aku, Kak Ita, En Bad dan En Rashid memang mengenali arwah walau tidak rapat. tapi tak tahu kenapa, hati aku sangat sayu.

masanya sudah tiba. masa aku bila pula?


Al fatihah kepada arwah Mohd Hifzan Ikhwan...semoga rohmu dicucuri rahmat adik...walau tak pernah kenal...pemergianmu sangat terkesan di hati ini...sungguh Allah lebih menyayangimu...


Wednesday, November 30, 2011

Maal Hijrah 1433H

Seusai saja majlis perasmian penutup Karnival Sukan Untuk Semua (KASUS), aku terus bergegas pulang ke Alor Setar. dan kali ini aku pulang bersama-sama Zu (teman serumah) yang tinggal di Pendang. Doa akhir tahun dan awal tahun hanya mampu dibaca di dalam kereta dengan bantuan radio. Hujan lebat+malam menjadikan jalan begitu sesak namun syukur kami selamat sampai.

27 November 2011/1 Muharram 1433H

Sambutan tahun baru Islam disambut sederhana. aku dan keluarga hanya berada di rumah. bermaknanya kali ini semua ada di rumah. Abg An dan siteri (Kak Nana) juga pulang. untuk bertemu abah juga yg baru pulang dr Mekah.

tengahari, kami sekeluarga dengan dua kereta pergi menghadiri kenduri jiran baru di Kelab Golf Diraja. kemudian terus bertolak ke Perlis. Abg Kit dan Kak Fina ada undangan kenduri. dan disebabkan aku dan Najib naik dgn mereka maka kami pun ikut juga kenduri tersebut. Mama dan Abah terus ke Padang Besar dengan Abg An dan Kak Nana. Jenuh juga kami mencari rumah kenduri yg akhirnya sampai juga dengan selamat. kagum melihat kenduri di sini...penuh dengan kesederhanaan. kata Kak Fina, pengantin dan adik-beradik bukan kerja biasa-biasa. ada Doktor.. ada Jurutera. tp tengok majlis walimah cukup sederhana. pengantin lelaki cuma pakai baju melayu biasa saha. tiada pelamin. tiada lauk yg berjenis2. tiada khemah tinggi dan besar2. tiada hiasan yg berbagai-bagai. tiada baju senada warna. semua serba sederhana. tp cukup jelas kegembiraan pada wajah setiap yg hadir. benarlah...keberkatan itu paling penting. baik duit disimpan utk selepas berkahwin kerana itu lebih penting. Hebahkanlah bukan Hebohkan.



Selepas walimah, kami terus ke Padang Besar utk menyertai acara beli & belah...ramai sangat orang maklumlah musim cuti sekolah...dan aku tak beli apa2 pun sebab tak ada 'mood'...sebab terpisah, aku balik dgn Mama & Abah...dalam perjalanan singgah makan cendol di JO restoran...solat mahgrib sebelum pulang terjumpa beg yg bersulamkan nama mama di surau JO restoran...heeee


sekian saja sambutan Maal Hijrah 1433H aku bersama keluarga tercinta...




Friday, November 25, 2011

Selamat Kembali Abah

21 November 2011, 6 pagi, Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim


alhamdulillah...mereka selamat kembali ke tanah air dari tanah suci Mekah. segala puji hanya untukNYA

Wednesday, November 16, 2011

Salam Berbahagia Untukmu Kakak...


kad ini aku terima dengan perasaan berbaur.

gembira.
terharu.
teruja.
sayu.
bahagia.
rindu.

hanya untuk dia.

pernah kisahnya aku coretkan di sini buat kenang-kenangan.
cukup saja segala pahit manis dan suka dukanya yg pernah kami kongsi bersama.
sungguh segala puji hanya untuk Allah dalam membenarkan segala janji-janjiNYA

“....perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.”

(an-Nur':26)

dan

"Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan berpasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui"

(Yasin:36)

sangat terkilan rasa hati..tidak dapat bersama insan ini pada hari yg cukup bersejarah buatnya. ribuan kemaafkan kakakku. Sungguh kita hanya mampu merancang.

jauh sudut hati. betapa aku sangat gembira dan bahagia melihat senyummu. aku tahu malah sangat merasakan kebahagiaan itu. dan aku sentiasa mendoakan yg terbaik buatmu.

sematkan kenangan dan pengalaman kita bersama kak. kau kini sudah di alam baru. alam yg cukup dinanti-nantikan. alam yg menjadi impian dan harapan setiap yg bernama wanita. dan sungguh puji bagi Allah atas segala anugerah terindah ini buatmu. tahniah...tahniah...tahniah kakakku...

tidaklah wajar utk aku mengatakan inilah yg terakhir. tapi cukup utk aku menyatakan ini adalah pengakhiran utk sebuah pencarian tetapi adalah permulaan utk sebuah pengembaraan dan perjuangan. dengan segala mehnah daripadaNYA..aku yakin dan percaya, kau mampu mengharunginya...

Kakakku,
sudah tiba masanya aku 'melepaskan' kau pergi...'melepaskan' kau pergi bukanlah kerna aku membenci atau sudah tidak mahu lagi...tapi aku 'melepaskan' kau pergi kerna aku terlalu tegar mengasihi dan menyayangi...

malah telah aku yakini dan percaya bahwa aku telah 'melepaskan' kau pergi bersama insan yg terbaik pilihan DIA untuk dirimu. insan yg akan mencintaimu. insan yg akan menjagamu. insan yg akan membimbingmu. insan yg akan berpadu jiwa dgnmu. insan yg akan sentiasa bersamamu. dunia & akhiratmu. insyaAllah...kerna semua ketentuanNYA adalah yg terbaik...



Salam Berbahagia Hingga Ke Syurga

Puan Nor Izyati & Suami

Semoga dua hati yg bersatu atas nama Allah yang Maha Pencinta ini terus bercahaya dgn rahmat cinta kasihNYA...


Dugaan Di Bumi Selatan

Akhirnya aku sudah sampai ke Johor. atas urusan kerja. aku berkampung di Skudai, Johor untuk Konvensyen Pemimpin pelajar IPT 2011 di UTM, Skudai selama 5 hari. bertolak pada 9hb jam 9 pagi, aku bersama 3 lagi pegawai menaiki Innova. sepanjang perjalanan yg penuh dgn bual bicara masing2 pasal itu ini cukup menggamatkan suasana. selepas selesai urusan penginapan pelajar di UTM, hampir 7 malam kami tiba di hotel. masuk bilik dan bersiap ala kadar, kami turun mencari makan malam di sekitar hotel.

entah apa nasib kami, makanan tiba tidak seperti yg diminta. sudahlah lambat. berulang-alik 'waiter' datang untuk ambil pesanan kami...gaya macam tak faham bahasa pun ada...Johor je pun..orang Vietnam pun faham bahasa..sudahlah lapar + letih....sabar sajalah..dah habis, aku mula rasa lain..badan tak dah sedap...kepala mula pening...ahh..sudah...mai dah penyakit dia...penat menunggu teman2 lain membeli belah, aku ajak Shafiq balik hotel dulu. sebaik saja melintas jalan...aku terus muntah...

10hb November 2011


Kak Win pula yang pening2 dan muntah2...tapi kes Kak Win ni lain pula... sebab dia dah kahwin dan katanya dia belum lagi datang ABC lagi...hmmm...terus kami semua bersorak gembira...berita baik..berita baik....aminnnn

11hb November 2011

Lepas makan malam di Singgah Selalu...Shafiq pula muntah...aduhhhh....dugaan sungguh kami semua di bumi selatan ni..



12hb November 2011




sekali lagi kami makan malam di Singgah Selalu...alhamdulillah kali ini semua ok...oh lupa..Kak Akmar pun sebenarnya tak sihat juga...asyik 'angin-angin' saja...itu pun belum masuk berapa kali kami semua asyik keluar masuk pergi tandas..sakit perut la..cirit birit la....huhuuuhuu...cepat2 la balik utara ha...:(

13hb November 2011

jam 11 malam selamat semua sampai di Pulau Pinang...seperti dijangka..semua terus sihat...huhhuuuuu...apakah kami memang tak serasi dgn bumi Johor??...tapi...suami kak Akmar orang Muar, Johor...Shafiq pun dah nak pindah ke Johor...hmmmm....oh...mungkin aku yg tak serasi dengan bumi Johor...



bisik-bisik int@n: Selamat Pengantin Baru kak Izyati!!!...sangat terkilan tak dapat hadir walimah..:(..tapi tetap sentiasa doakan yg terbaik untuk akak...sayang akak!


Tuesday, November 8, 2011

SALAM AIDILADHA 1432H

Aidiladha kali ini disambut sederhana.
tanpa Abah yg berada di Mekah.
tanpa Abg An dan Kak Nana yg sibuk bekerja

tak tahu nak taip apa...tp aidiladha ni sempat rakam video Aleesya (anak saudara) yg rajin lipat baju... :)..inilah kenangan yg ada...


video

Monday, October 31, 2011

Van Sewa Sakit & Ijab Kabul Abang An

Ya!memang cerita ini patutnya 'post' awal2 tapi sbb nak tunggu gambar jd terpaksa bertangguh..maaf ya.

Apapun..rasa rugi sangat kalau tak masukkan cerita yg bagi aku dan seluruh keluarga sebagai satu kenangan dan pengalaman cukup sejarah...apatah lg di hari yg bersejarah..semua ujian, pengalaman dan kenangan ini InsyaAllah lebih mengukuhkan dan mengeratkan ikatan kasih sayang antara kami sekeluarga. aminnn...

22 September 2011 (Khamis)

habis waktu bekerja aku terus bertolak ke rumah Mak Teh di Taiping. seiring azan mahgrib aku tiba dgn selamat walau tersilap masuk jalan sebab jalan baru dah siap. hanya kami berdua berbual2, makan, dan bersiap sedia utk bertolak ke KL sambil menunggu ahli rombongan keluarga yg lain. dimaklumkan semua ahli sedang berada di Sungai Petani, rumah Mak Njang.

hampir jam 2 pagi, sebuah van jenama Pregio Kia tiba dgn memuatkan Mak Njang, Kak Chaq, Pak Su & Mak Su, Nadiah, Zahira & Saiful, dan juga Nurul. kemudian tiba sebuah Gen2 biru dipandu oleh Abah dengan Mama serta City putih dipandu Abg Kit bersama Kak Fina dan Najib.

alhamdulillah. semua selamat sampai walaupun masing2 terus 'rebah' bersama bantal sebelum kembali utk meneruskan perjalanan. Jam 3 pagi lebih, semua kembali bangun dan bersiap utk meneruskan perjalanan. kali ini bilangan penumpang bertambah dua org iaitu aku menaiki City putih dan Mak Teh menaiki van. sepanjang perjalanan aku tidur tetapi tidak lena. mungkin sbb terlalu teruja menunggu hari esok. atau mungkin kerna hati kecil aku yg 'terasa' sesuatu. pantas aku berdoa agar semuanya berjalan lancar dan selamat. sambil itu juga, sepanjang perjalanan Kak Fina dan Abg Kit asyik mengomel tentang apakah benda yg mereka langgar.

dan semasa sedang asyik tertanya2 itu, aku terus terjaga dan cerah mata apabila terdengar jeritan kecil Kak Fina sambil bertakbir. sempat aku melihat benda hitam berbentuk bulat meluncur ke tepi jalan dengan laju.

"Ya Allah..tayar la tu"Kak Fina.

perlahan van di hadapan kami berhenti di tepi jalan diikuti City putih dan Gen2 yg berada di depan. semua pakat turun dan menyerbu van sewa. informasi pertama yg diterima. tayar van sewa tercabut. semua kaun adam terus bertungkus lumus berusaha menukar tayar dgn diketuai Pak Su. jam waktu itu hampir 5 pagi dan lokasi adalah di Gopeng (jika tak salah). dalam kekalutan itu, sempat pula Abah terjumpa kayu panjang yg digunakan utk tukar tayar. dan selepas berjaya menukar tayar inilah gambar rupa tayar yg dah patut masuk tong sampah.



Maha Suci Allah yg menyelamatkan kami drpd sebarang kecelakaan.

23 September 2011 (Jumaat)


kami meneruskan perjalanan dan berhenti utk solat dan sarapan di Tapah. sebelum bertolak, van sewa sakit sekali lagi menguji kami apabila dikatakan lampu pada 'dashbox' menyala2. (itu yg dimaklumkan pd aku). dan kami pun bertolak ke KL dgn berhati2 memandangkan tayar van yg br ditukar bukanlah tayar yg sesuai. hampir pukul 9 pg kami masuk ke KL dgn kesesakan lalu lintas yg cukup menguji kami. dua buah kereta dan sebuah van sewa sakit ditambah tidak tahu jalan. elok selamat melepasi tol dan berpandukan GPS Abg Kit, sekali lagi kami diuji apabila City putih Abg Kit meluncur laju hingga meninggalkan Gen2 Abah dan van sewa. beberapa kali aku menjerit pd Abg Kit agar perlahankan kereta tp entah knp semakin laju pula City itu meluncur. dan..

kami terpisah...City putih telah terpisah dgn Gen2 dan van sewa yg sakit. Hanya Allah yg tahu bagaimana di tengah2 kota KL itu kami dalam tidak ketahuan jalan terpaksa mencari tempat utk bertemu dgn hanya berpandukan GPS. *pengajaran: bateri telefon kena bagi penuh kerna waktu2 genting inilah sangat diperlukan. kami saling berhubung utk mengetahui lokasi Abah dan hampir sejam juga kami mencari utk bertemu dgn Abah dan ahli keluarga lain.

antara perasaan bimbangkan ahli keluarga lain yg sesat dgn van sewa sakit ditambah dgn kami sendiri (Abg Kit, Kak Fina, Najib & aku) yg sesat, lafaz syukur diucapkan apabila mendapat berita tentang Abg An dalam perjalanan ke tempat Abah dan ahli lain menunggu. tentang kami pula, berpandukan GPS bermcm2 bentuk jalan. lorong. bukit bukau semua telah kami redah dan masuk. sampai ke kubur cina pun kami dah redah.drpd Abg Kit yg bawa smpi Kak Fina yg menjadi pemandu, kami kemudian diminta utk terus sj memandu ke UM (ijab kabul Abg An akan berlangsung di Masjid Ar Rahman, UM).

sudah sampai di UM, kami pula hampir 3-4 kali buat pusingan di dalam UM. pertama mencari tempat menunggu. kemudian mencari lokasi penginapan kami iaitu di Rumah Universiti UM (RUUM). sabar sajalah. tempat yg dicari2 sebenarnya hanyalah di sebelah saja. hampir jam 1 tengahari kami selamat tiba di RUUM.

khabar yg aku terima. van sewa yg sakit itu sudah 'mati' di Seputeh,KL. dek enjin tidak boleh lagi dihidupkan mungkin kerana masalah bateri. jd MyVi Abang An cuma dapat bawa Mak Njang, Kak Chaq, dan Mak Su shj ke RUUM. tinggallah Pak Su, Zahira & Saiful, Nadiah dan Nurul bersama2 van sewa di tengah panas terik. di tepi jalan menunggu bantuan.


memandangkan masa semakin suntuk kerna jam 3 ptg upacara ijab kabul Abang An akan berlangsung, yg mana ahli yg ada RUUM terus bersiap sedia sambil Abah & Mak Njang masih gigih membetulkan dan mencantikkan hantaran..maklumlah..tampal dan lekat balik mana2 bunga dan reben yg jatuh..jauh kan perjalanan kami..


kemudian, Farah & keluarga pula tiba di RUUM bersama Mak Teh. dikhabarkan, suami Farah (Abg Wan) akan pergi ke tempat van sewa sakit utk mmberi bantuan. jadi ahli keluarga yg akan bersama2 ke majlis ijab kabul Abang An adalah Abah, Mama, Abg Kit, Kak Fina, Mak Njang, Mak Teh, Mak Su, Farah & anak-anak (Aleesya & Firdaus), Najib dan aku. tak lupa Abg Die dan keluarga turut ada.


dan sekali lagi, Allah tak mengizinkan aku utk menjadi 'saksi' hari bersejarah ini. aku ditemani Mak Su dan Firdaus hanya mmpu menunggu di luar masjid. mungkin ada hikmah. bimbang akan ada 'hujan ribut' pula nanti kalau ada jadi 'saksi'..heee..

apapun, semua selamat berlangsung. tahniah buat kekandaku, Mohd Azhan bin Othman. semoga menjadi suami yg bertanggungjawab dan mithali. aminnn...




tapi..cerita kami pastilah belum tamat. seusai upacara ijab kabul. sekali lagi kami meredah kota raya ini menuju ke Restoran Seri Puteri utk sedikit jamuan yg disediakan oleh pihak pengantin perempuan. dan kali ini kami perlu beringat agar tidak terpisah lagi. apatah lagi jumlah kereta juga semakin bertambah.

mencabar juga berkonvoi di KL ini. dgn kereta yg banyak dan laju. jalan yg bersimpang siur. beberapa kali kami terpisah. namun syukurlah kami semua selamat tiba walau Farah & keluarga pula yg sesat. tp sampai juga. penat & lapar. kami semua makan dgn berseleranya. pujian utk makanan yg sedap dan tempat yg cantik. Pak Su, Zahira & Saiful, Nadiah & Nurul juga selamat tiba walau dgn pakaian yg tidak berganti. tak apa...inilah kenangan dan pengalaman...



Restoran ini bersebelahan saja dgn kedai jualan kereta mewah. apalagi, sempat kami semua mencuci mata (cuci mata sajalah, tak boleh nak pandu uji pun) dgn kereta2 mewah. memang mewah habislah. terbeliak biji mata kaum2 adam. kami kaum hawa ni biasa2 saja.heheeeee....

hampir jam 6 ptg, kami bertolak pulang ke RUUM. pastinya utk berehat setelah seharian mengharungi pelbagai dugaan. kasihan kpd semua pemandu dan ahli van sewa sakit yg terkandas. seharian tidak mandi dan tukar baju...*sebak+terharu*

buat kali kedua..City putih terpisah dgn Gen2 dan van sewa sakit. jalan sesak. tak ketahuan jalan. gelap hari semakin malam. lapar. penat. semua pun ada menyebabkan emosi pun bercampur baur. jalan paling baik. diam...(walau aku tak lah diam sangat pun). dibantu GPS kami sampai di RUUM dgn hari dah malam. anggapan kami, kereta Gen2 dan van sewa sakit dah sampai sbb lama juga kami sesat. risau + sedih sebab seorang pun drpd kami tak ada kunci bilik. aduhhhh...kami gagahi juga naik ke bilik sebab dah kebas punggung duduk dalam kereta.

tiba2, pintu bilik terbuka...ada org terlupa kunci bilikkah??... hairan+gembira..yg lain mula buat pemeriksaan kalau2 ada barang yg hilang..tapi aku dah rebah sbb penat.dan syukur tiada apa2 yg hilang. semua selamat. aku dah tak kisah siapa yg tak kunci pintu sbb yg penting aku boleh baring dan rehat.

tidak lama kemudian, semua ahli selamat kembali dengan Mak Su yg meluru masuk ke bilik kerana pening. kami mencari minyak dan mengurut kepala dan tengkuk Mak Su agar lebih selesa. mana tak peningnya kalau van sewa sakit sekali lagi rosak dan mati enjin. jenuh juga buat "jumper' kereta di stesen minyak. 'air cond' rosak. sesat. jalan sesak. gelap malam. penat. lapar. semua ada. kasihan kami semua...satu persatu diduga.

malam... Abah dah 'rebah'...penat sangat. Abang Wan dan Najib pergi cr makan. malam tu, ramai2 makan malam nasi goreng kampung dgn air teh o ais di foyer bilik RUUM. maklumlah satu tingkat tu semua bilik kami tempah utk kami. hilang semua penat dgn gelak tawa cerita & pengalaman masing2. malam tu juga Izzati & Aliya sampai.

24 September 2011 (Sabtu)

selepas sarapan nasi lemak. bersiap sedia utk ke walimah di sebelah pihak pengantin perempuan yg diadakan di Pusat Bandar Damansara. semuanya segak bergaya dgn baju warna tema biru pink. sebaik ketibaan Abg Die & Kak Nafishah sekeluarga, kami semua pun bertolak ke PBD.kali ini jumlah semua kereta adalah 4 buah kereta dan sebuah van sewa sakit.



dan buat kali ketiga City putih terpisah dgn 3 buah kereta dan van sewa sakit di simpang traffic light. tinggallah Abg Kit, Kak Fina, Najib dan aku yg tertinggal di belakang. 3-4 kali juga kami buat lawatan tak rasmi di sekitar bandar Damansara mencari jalan masuk. tak lupa kenangan tersalah masuk lorong. Syukur cuma ada sebuah kereta kancil drpd arah bertentangan dipandu perlahan. kalau tidak tak tahulah...

semua sudah tiba dan menanti ketibaan kami berempat. kami semua masuk ke dewan ketika pengantin sedang duduk bersanding. sudah makan beradap dan acara potong kek, ketika asyik bergambar, kami sekeluarga dikejutkan dgn kemalangan yg menimpa Farah. Tiang kayu pintu gerbang dikatakan terjatuh dan menghempap belakang Farah. syukur Farah selamat cuma pening dan sedikit trauma. kasihan Farah...



dengan jam hampir 2 ptg, kami terus bersiap utk bertolak pulang ke utara. sekali lagi van sewa sakit perlu dicas bateri dengan hampir 2 buah biji kereta. dan dengan diiringi doa penuh tawakal kepada Allah, kami sekeluarga bersama dua kereta dan sebuah van sewa sakit bertolak ke utara.


Alhamdulillah...tiada apa2 yg berlaku sepanjang perjalanan pulang ke utara walaupun dalam hati tak sunyi dgn rasa bimbang dan doa tawakal agar semua selamat. sering kali mengingatkan Abg Kit agar kita memandu paling belakang kerna bimbang jika apa2 berlaku pada van sewa sakit. tiada siapa yg tahu. dan dalam keadaan berjaga2 agar tidak terlalu kehadapan...rupa-rupanya Gen2 dan van sewa sakit sudah selamat tiba di Taiping. siap semua sedang asyik menikmati juadah kenduri kiriman buah tangan walimah tadi.

"Laaa..ingatkan van dok kat belakang..pulun bawa pelan2..rupanya dah sampai dulu"kata aku.

"mau tak pecut...'aircond' tak ada..lampu tak nyala..dah nak gelap dah...seriau haihhh"balas Pak Su

"patutla kami heran awat van tak bagi signal td..rupanya tak dak lampu"sambut Kak Fina.

ketawalah semua dengan pelbagai cerita pengalaman van sewa sakit sambil berselera menikmati juadah kenduri beramai-ramai.

usai solat maghrib dan rehat sebentar. sambil menyusun kereta. semua pun kembali meneruskan perjalanan ke destinasi masing2. Mama dan aku tinggal bersama Mak Teh di Taiping kerna ada urusan keesokkan harinya di Penang. jadi, Mama dan aku akan balik dgn Suria ke Kedah esoknya. Abah, Mak Njang, Kak Chaq dan Najib balik dgn Gen2. Abg Kit, Kak Fina serta Zahira & Saiful dgn City putih. Pak Su, Mak Su, Aliya, Nadiah & Nurul pinjam kereta Viva Mak Teh. dan....van sewa sakit???


kami tinggalkan van sewa sakit di hadapan rumah Mak Teh...tinggallah sambil menunggu tuannya datang menuntut...

sekian...



oh ya..tidak lupa juga...



Salam Ulangtahun Kelahiran buat Mama tercinta @ Pn Halijah bt Mohd Ibrahim
24 September 1955 / 24 September 2011