Monday, April 22, 2013

Kembara : Medan, Indonesia

19 Mac 2013, Selasa

jam 9 pagi..Jue, Mun dan aku bertolak dengan menaiki bas dr Sungai Nibong, Penang ke KL Sentral. dr KL Sentral ke LCCT lebih kurang jam 3 petang lebih dengan menaiki shutter bas harga RM8 seorang. sampai di LCCT, kami terus self check- in di mesin dan makan. jarak Tune Hotel dgn LCCT dalam 1 km. ada shutter bas ke Tune Hotel dgn bayaran RM1 seorang.

Sampai di Tune Hotel, terus check in dan kami diberi dua tuala, sabun & syampu..tapi tuala kena pulangkan balik masa check out...kami jg dimaklumkan yg kami diberi percuma utk guna aircond...aku dah agak sbb aku mmg dengar yg Tune Hotel ni semua kena bayar...Jue dgn Mun mmg terkejut dpt tau benda ni...dahsyat kan org sekarang nak buat duit...dah tu, bilik dia memang muat dua org sahaja...nak solat pun kena solat atas katil...sesuai la yg cuma nak transit saja...

Tune Hotel, LCCT
statement jumlah cas penggunaan elektrik

sabun, syampu & tuala

ruang bilik

tak ada almari ok...cuma penyakut baju saja...

malam kami keluar sekali lagi untuk makan di LCCT...pusing punya pusing, akhirnya kami pilih makan di Old Town Cafe. di Tune Hotel kami semak waktu shutter bas...jangan risau sebab shutter bas dr Tune Hotel ke LCCT mmg 24 jam...

20 Mac 2013, Rabu

jam 645 pagi, kami naik shutter bas dr Tune Hotel ke LCCT. disebabkan Jue nak masukkan beg ke luggage..kami beratur di kaunter...jam 8.20 pagi selamat berlepas dan tiba di Medan jam 10.10 pagi...beza masa Malaysia cepat 1 jam dari Medan. selesai urusan bagasi, kami bertemu dgn tour guide dipanggil Rico..walau namanya begitu tapi muslim..destinasi pertama adalah ke Danau Toba dan bermalam di Pulau Samosir...

sebelum itu, kami selesaikan dulu urusan tiket ke Aceh untuk Jue. Jue terpaksa hadiri sebuah bengkel GIS di Aceh pada 22hb Mac nnti..jadi aku dan Mun akan pulang ke Malaysia tanpa Jue...

kami bertolak dengan menaiki Toyota Avanza atau kalau di Medan diberi nama Kijang...bayaran untuk pengangkutan, petrol, dan tour guide semua dalam RM260++ seorang...dalam perjalanan kami singgah makan tengahari di Restorang Simpang Tiga. bersih dan sedap. uniknya, setiap pinggan sudah ada nama lauk

Sebelum makan kami sudah diingatkan oleh Rico supaya jgn sentuh makanan sesuka hati sbb harga dikira ikut lauk mana yg kita sentuh dan makan. jadi kalau makan tak habis rugilah...terus kami pilih 3 jenis lauk sahaja utk makan...yg lain letak tepi dan ambil bau saja...hehehee

makanan tengahari pertama
Sambung perjalanan dan singgah di kedai menjual kacang-kacang sebagai buah tangan dr Medan. namanya pun unik...Teng Teng, Ting Ting, Tang Tang...hehehe..

teng-teng, ting-ting, tong-tong...courtesy wahidayatulaswa.blogspot

Kami tiba di Danau Toba dalam pukul 5 petang lebih. Istimewanya Danau Toba ini adalah kerana merupakan tasik semulajadi terbesar di Indonesia. terbentuk akibat letusan gunung berapi yg menghasilkan kawah dan kemudian menjadi tasik...asap letusan gunung berapi ini dulu katanya menyebabkan dunia tidak dapat cahaya matahari selama 6 tahun. lebih  lanjut boleh baca di sini http://tempat-wisata.net/sejarah-danau-toba.

Allahuakbar...

Jadi, sebelum ke Pulau Samosir, singgah solat di Masjid Raya sebelum menaiki feri untuk ke Pulau Samosir. sambil itu sempat bergambar dgn anak-anak yang sedang ada kelas mengaji. seronok sungguh mereka bergambar hingga dipanggil guru untuk masuk kelas...sungguh berbudi bahasa, mereka sempat mengucapkan

"terima kasih buk"...
anak-anak yg mengaji di Masjid Raya

Jue depan Masjid Raya, Danau Toba
Di Jeti pula, lain al-kisah dengan anak-anak di sini..sedang kami menangkap gambar, datang seorang kanak-kanak lingkungan 8-9 tahun merayu-rayu ingin nyanyikan lagu...sebab kami tidak faham dialeknya jd kami tidak hiraukan sehingga Rico menjelaskan...sbb penat dengar rayuannya, kami suruh dia menyanyi...dan kami pun hulurkan dalam Rp.2000...lama kemudian datang yg lain pula....tapi kali ini kami terus buat hati kering...bersalah pun ada tapi apakan daya...nama pun destinasi bajet...duit kecil pun tak banyak...

anak yg baju putih tu yang menyanyi lagu...

Anak-anak di sini pandai berenang...mereka berenang tanpa rasa geli dan takut..bayangkan berenang dgn air yang bercampur minyak feri dan lumut sana sini...silap2 habis kulit naik kudis...sudah tidak berbaju berseluar...aduhai..nasib baik anak-anak...

selepas kami di atas feri...anak-anak masih terus berenang di sisi feri sambil menjerit-jerit

"lempar wang kertasnya kak...wang kertasnya kak"

kata Rico..kita boleh baling telur dan mereka akan dapat tangkapnya...nak dapat telur jgn bimbang sbb ada orang yg menjualnya di atas feri. rezeki anak-anak tu, ada sekumpulan dr Malaysia juga yg melemparkan wang kertas RM1 yg baru...mmg tak basah la kan...dah polimer...dah tu sekejap saja disambar mereka...berebut2...
atas feri ke Pulau Samosir

Hampir maghrib juga kami sampai...menurut Rico, Pulau Samosir ini dihuni 100% penduduk beragama Kristian...jadi cuma ada satu sahaja kedai makan orang muslim..yg lain kalau tulis HALAL..belum tentu boleh percaya...

nasi ayam penyet di Pulau Samosir

selepas makan malam, kami check in di Samosir Villa..memang sangat puas hati di sini tapi sedikit kecewa sbb cuma semalam sahaja kami di sini...pagi esok kami kena bertolak ke Berastagi pula...oh..makanan di sini pun tak halal..jadi sarapan makan roti dan buah saja...

Samosir Villa

kolam renang mengadap tasik Toba

penginapan mengadap tasik Toba

21 Mac 2013, Khamis

Selesai sarapan, check out dr Samosir Vila, kami menuju ke tempat sejarah perkampungan suku Batak...menurut penceritaan, di Pulau Samosir inilah bermulanya suku Batak yang makan orang...tapi yg dikatakan makan orang itu adalah susulan dripada hukuman ke atas penjahat..antara jenayah yg dikenakan hukuman adalah perogol, pembunuh dll...

selepas dihukum pancung, hati dan jantung akan dimakan oleh orang-orang besar suku di kampung tersebut dgn tujuan untuk menghapuskan ilmu hitam si penjahat. badan yg lain akan dicampak di tasik Toba..jadi menjadi larangan utk semua penduduk dr memakan ikan, mandi, minum air dr tasik Toba selama 7 hari...tapi semua kini tinggal sejarah....sekarang tidak lagi...

demostrasi hukuman pancung orang Batak Pulau Samosir

depan rumah ketua pembesar kaum Batak

Kami meneruskan perjalanan ke untuk ke Berastagi...sekali lagi kami perlu menaiki feri...ke singgah makan tengahari di Simarjarunjung...kata Rico, terkenal singgah di sini untuk minum teh halia dgn pisang goreng. alang-alang kami di sini, terus kami makan tengahari di sini..

feri ke tanah besar

saujana mata memandang tasik Toba...SubhanaAllah

makan tengahari di Simarjarunjung

pisang goreng & teh halia

selepas makan, sambung perjalanan dan singgah pula di Air Terjun Sipiso-piso...kata Rico lagi, namanya Sipiso-piso sebab airnya tajam seperti pisau...air inilah yang mengalir terus ke tasik Toba...

air terjun Sipiso-piso

teruskan perjalanan dan tiba di Berastagi hampir jam 4 petang lebih. Berastagi ni ibarat di Cameron Highland. singgah di kawasan pasar (macam Tanah Rata)...unik kat sini ada kuda yg disediakan utk naik...ada buah-buahan, pokok-pokok, makanan dll...

aneka buah-buah di Berastagi

kami check in di hotel Green Garden, Berastagi jam 6 petang...malam keluar makan dan lepak2...tak ada yang menarik sangat di sini...cuma kami jumpa kerang rebus yang SubhanAllah besarnya!!!...kagum kami tengok dan pelik orang sana tengok kami pula...hahahah...
lepak di gerai tepi jalan
kerang rebus dan satay kerang
Jue yg kebosanan tengah studi untuk bengkel GIS...hehehe

22 Mac 2013, Jumaat

Sarapan nasi goreng (di sini jgn bimbang pasal makanan)...jam 9 pagi bertolak kembali ke Medan...tiba di Medan hampir jam 12 tengahari...pergi membeli belah..melawat Istana Maimoon yg kini menjadi muzium...singgah makan tengahari...kemudian hantar Jue ke Airport sbb Jue kena bertolak ke Aceh utk bengkel training GIS...Mun dan aku pula akan bermalam di di Hotel Grand Sakura, Medan sebelum bertolak pulang ke Malaysia esok malam...

pintu masuk istana Maimoon

Malam, aku dan Mun keluar makan di food court yg siap ada band lagi. banyak pilihan makanan di sini dan moden juga.

persembahan band
suasana food court
nasi soto...begini soto mereka

es teler...ala-ala cendol kita juga

23 Mac 2013, Sabtu
bandar Medan

check out dr hotel jam 12 tengahari...bertolak membeli belah di Fashion Outlet dan sebuah butik barangan batik dan telekung...makan tengahari sekali lg di restoran Sayang Uda...Solat di Masjid tertua di Medan...

jus Avocado + coklat yg pekat dan sedap...

makan tengahari di Restorang Sayang Uda
masjid tertua Medan
singgah jalan-jalan di pusat beli belah Yuki Shopping...jam 5 petang, bertolak ke Rumah Sakit Sundari..ziarah adik Rico yang baru saja melahirkan bayi perempuan...

Mun yg kebosanan menghabiskan masa  tunggu nak balik..hehehe

bayi perempuan..anak buah pertama Rico...seronok lah sudah jadi pak cik

jam 7 bertolak ke airport...perlu bayar tax airport Rp 75,000 seorang atau RM25..jam 11 malam tiba di LCCT Kuala Lumpur...bermalam di rumah Acu Win, ibu saudara Mun di Kajang...

muka gembira nak balik Malaysia...
24 Mac 2013, Ahad

pagi Ahad, aku ke stesen bas Kajang..dapat bas Etika..ingatkan terus ke Pulau Pinang tapi rupanya kena tukar bas di Puduraya...nasib baik jumpa seorang student USM yg nak balik Pulau Pinang juga...aku ikut saja dia sebab dia memang orang Kajang dan dah biasa...bagus dia jaga aku baik je takut aku tersesat...hehehe....

Jam 5 petang selamat tiba di rumah...

alhamdulillah...

tersemat rapi kenangan sepanjang perjalanan ini...

kak erny said...

wah.. seronok nye fuzah.. ke medan ada urusan ape? holoday je ke?
kak erny.

tOKEY bUTIK said...

saya bercadang nak ke Medan. ada no ctc Rico tak. TQ

Travel Medan - Bandung said...

jika nak pakej untuk anda ke Bali, Medan
, jakarta - bandung , padang - bukit tinggi , jogjakarta , surabaya , dan makassar , bagi cuti sekolah nanti sesuai bajet anda..

email : travelmedan07@gmail.com
Whatsaap : +6289 7197 3251

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

Anonymous said...

Promo Pakej cuti sekolah

Medan-danautoba-berastagi

Pakej Premium All in!
4 hari 3 malam RM 700

termasuk

- tiket kapal terbang pergi balik
- hotel 3&4 untuk 3 malam
- pengangkutan untuk 4 hari
- 3 kali sarapan di hotel
- 3 kali makan tengah hari
- 3 kali makan malam
- tol
- bayaran kemasukan tmpt lawatan
- pemandu pelancong
- pemandu bus
- feri ke Pulau Samosir
- menari tarian sigale gale

Tak termasuk
- airport tax
- tip driver dan guide

Free !!!!!
Tshirt Medan, Indonesia

Wassup : 0175367426 insyirah untuk dapatkan inetary perjalanan

herrycutibajetmedan said...

Sambil2 blogwalking... Mintak izin tuan tanah promote kat sini.. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya dari Herry Cuti Bajet Medan menyediakan Pakej percutian bajet ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat bajet tapi selesa dan menyenangkan. Pakej termasuk semua, anda hanya perlu bawa duit untuk shopping. Tidak risau lagi kos tambahan. Pergi ramai boleh dapat RM290 je.
Hubungi:
Facebook: Herry Cuti Bajet Medan
Instagram: herry_tour_medan
Email: herrycutibajetmedan@gmail.com
Call/WhatsApp:
ID:+62 813 9788 0156 (Herry)
MY:+6013 4618637 (Ina)

Agent tour and Travel said...

ASSALAMU ALLAIKUM. HORAS JOM KE MEDAN.SALAM KENAL TUAN AND PUAN .
DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
Saya bersedia nak bantu Tuan and Puan untuk ikut melancong bersama