Tuesday, July 20, 2010

Hari penuh cerita

Sungguh hari semalam penuh cerita...

Alkisah yang bermula tanggal 19 Julai 2010, Isnin. seusai solat mahgrib. dan hari penuh cerita bermula tatkala semua berkumpul di ruang utama dengan aktiviti masing2. Kak Syida menjahit baju. Kema picit kepala Kak Yan yg pening2. Norji berehat dek penat baru pulang. Kak Erni sudah berpindah. dan Anis keluar mengajar.

Kononnya aku pandai memicit, aku pun mengambil alih memicit kepala Kak Yan yg pening kepala+sakit gigi. oh ya..untuk makluman Kak Yan merupakan ibu mengandung anak pertama. alhamdulillah sudah masuk lima bulan. sedang masing2 khusyuk melakukan aktiviti tersendiri sambil berbual2 dan menonton berita utama. terdengar jeritan kecil Norji yg mengatakan air tidak ada!

Pemeriksaan mengejut terus dilakukan di tandas2 dan bilik2 air utama..dan SAH!..air tidak ada...dan masing2 pun mula membebel2 sendiri hinggalah tiba2 Kak Yan bangun...dan tiba-tiba muntah...dan semasa berlari untuk muntah di singki dapur..Kak Yan terjatuh!!!

rumah terus jadi kecoh!semua berlari membantu Kak Yan...ngeri...seriau...takut...terkejut...semua ada memikirkan keselamatan Kak Yan dan bayi...Alhamdulillah...tiada apa2 berlaku dan Kak Yan terus muntah sehingga penuh singki...dan air tak ada...

elok semua kembali biasa..kami memaksa Kak Yan untuk pergi klinik untuk lakukan pemeriksaan bimbang ada apa2 berlaku pada dalaman. Norji yg awalnya mahu pergi tidak jadi pula kerna belum mandi lagi dek air tidak ada. Maka, pergilah Kema dan Kak Syidah membawa Kak Yan ke klinik sambil diiringi doa aku dan Norji yg menanti di rumah.

Hari penuh cerita diteruskan dengan Norji yg sudah membuat janjitemu dgn teman makmalnya untuk tumpang mandi tiba2 berubah fikiran untuk membatalkan lantas mengajak aku yg enak berbaring untuk mandi di tandas dekat dengan kolam renang di bawah teratak 97-7-6 ini.

Aku yg penuh kemalasan akhirnya menurut juga kehendak roomate nan seorang ini...dan selesai mandi ala kadar yg mungkin kami terus naik ke rumah sambil berniat untuk turun kembali bagi menadah air bimbang andai esok air masih tidak ada.

elok saja pintu rumah dibuka..telinga aku terus menangkap bunyi air dari paip yg dibuka lalu terus menjerit kuat...

"La..hangpa tak tutup paip air ka???..cepat2..banjir dah rumah kita ni!!!"

dengan air sudah melimpah dari singki dapur...dan air yg sudah membanjiri ruang dapur serta hampir membanjiri ruang utama... aktiviti pembersihan terus kami lakukan dengan penuh tangis tawa aku dan Norji...

Jenuh juga mengelap dan membuang air dan nak dijadikan cerita satu rumah tu kami mop dan lap macam iklan pencuci lantai Fabuloso tu...dan keadaan kembali normal ketika Kema, Kak Yan dan Kak Syida balik bagai tiada apa yg berlaku...Anis yg sempat balik semasa kami berdua sibuk mengelap hanya mampu terlopong dan ternganga mendengar alkisah hari penuh cerita ini...

Alhamdulillah..hari penuh cerita ini kembali seperti biasa...Kak Yan dan bayi pun selamat...semua pun selamat...Alhamdulillahh..pasti ini tarbiah daripada Allah...

Fuhhh...sungguh hari penuh cerita...

0 JempuTlah BerbisiK: