Friday, December 31, 2010

Sejarah 2010

Alhamdulillah...syukur pada Allah atas kesempatan waktu, kesihatan dan hayat yg diberikan bagi menitipkan buat sekian kalinya kenang-kenangan 2010 yg cukup tersendiri buat aku.

Muhasabah diri, 2010 boleh diibaratkan tahun yg sedang-sedang bagi aku. tiada kegembiraan atau kesedihan yg boleh dianggap sangat gembira atau sangat sedih...cuma aku boleh katakan 2010 adalah tahun yg paling banyak buat aku rasa bimbang dan risau berbanding tahun2 lain. Dan pastilah 2010 tetap ada peristiwa2 yg telah terkesan berlaku samada aku sempat atau tidak coretkan di sini, diharap dapat sedikit sebanyak dirumuskan dalam entry kali ini...buat kenang-kenangan dan tauladan.

Keluarga

Alhamdulillah segalanya berjalan lancar...tiada pertambahan atau pengurangan. Allah masih mahu kami bertujuh utk lebih saling kenal dan berkasih sayang...dan ia sangat membahagiakan.Alhamdulillah.

walaupun begitu, 2010 tetap menyemat memori yg tersendiri apabila selepas 5 tahun yg lalu....banjir yg paling buruk sepanjang 24 tahun bergelar anak jati Kedah telah melanda. Ia menjadi rekod bencana alam yg cukup hebat dalam keluarga hatta negeri Kedah sendiri setakat ini. Sayangnya, aku tidak dapat bersama-sama keluarga dalam menghadapi dugaan alam ini. namun, Allah itu Maha Adil kerna telah memberikan kesempatan buat Abg An utk bersama keluarga dalam ujian ini dek dia selalu 'hilang' dalam ujian keluarga sebelum ini...dan Alhamdulillah..segalanya telah kami tempuhi dengan penuh rasa syukur dan redha akan ketentuan Maha Kuasa...mohon segalanya diberikan rahmat yg sebaiknya.



Tahniah buat Pak Ngah yg mendapat sepasang cucu. cucu lelaki drpd Abg Cik dan cucu perempuan drpd Abg Wan. Tahniah juga buat Farah bagi zuriat kedua yg bakal menyusul tahun depan. Tak lupa buat Abg Hazari..tahniah atas kurniaan cahaya mata lelaki.Syukur pada Allah atas anugerah dan amanah yg tidak ternilai ini...buat saham paling berharga hingga akhirat sana..

Takziah buat Lang Ti dan Abg Lan atas pemergian arwah Pak Lang, 27 November 2010 yg lalu. Al fatihah buat seorang bapa yg penyayang dan suami yg penyabar...walau tidak banyak, tapi kenangan bersama arwah tetap ada dan terpahat penuh tersendiri. Al-fatihah...

Kenalan

sebetulnya aku ingin menulis rakan2/teman tapi rasa perkataan kenalan lebih sesuai kerna lebih merangkumi semua.

kad walimatulurus yg dikirim kini sudah tercatat nama aku sebagai tetamu jemputan..(sudah tua la tu) dan sudah sampai masa utk aku membeli hadiah, memenuhi jemputan, dan lain-lain amalan yg sering aku lihat dilakukan Mama dan Abah semasa menghadiri kenduri. itu belum masuk panggilan anak2 kenalan yg keliru juga samada hendak memanggil aku kakak atau mak cik..hehehee..

apapun, sejuta tahniah buat semua kenalan yg selamat bergelar tunang, isteri, suami, ibu, bapa, menantu dan sebagainya. terima kasih atas jemputan dan perkhabaran gembira. ampun maaf andai ada jemputan yg tidak dapat dipenuhi dek jarak dan masa yg mengekang. namun, doa aku sentiasa untuk kalian agar bahagia dan selamat dunia akhirat..aminn..

Tak lupa buat kenalan yg sudah menaiki aras tangga dalam kerjaya. tak kisahlah samada yg dapat kerja, naik pangkat, sambung belajar, tamat belajar atau apa-apa sahaja berkaitan dengan kerjaya kalian..ucapan tahniah & syabas drpd aku..bangga dan gembira atas kejayaan kalian. InsyaAllah semoga kejayaan ini milik bersama dan dalam redhaNYA.

Kenalan datang dan pergi, dan hanya keikhlasan mampu mempertahankan jalinan yg bersemi. walau jarang bersua atau bertanya khabar, namun doa sentiasa ada mengiringi..terima kasih semua..sudi hadir mewarnai diari kehidupan diri ini..

Kerjaya

2010 tidak memberikan aku satu kejayaan yg besar dalam kerjaya diri. semuanya biasa-biasa saja. hingga selalu terfikir "apakah yg kau mahu dalam hidup ini Mahfuzah?" atau "hidup yg bagaimanakah kau mahu, Mahfuzah?"...

Alhamdulillah, Allah menemukan aku dengan seorang teman yg aku rasa telah sedikit sebanyak memandu arah dalam kerjaya. walau beberapa pilihan telah diberikan, aku kira ini adalah yg terbaik. walau mungkin kelihatan seperti agak terlambat tapi InsyaAllah..padaNYA jua aku memohon...dan semoga rasa cinta akan ilmu ini terus subur dan bercambah dalam jiwa ini..tuluskan hati aku hanya untukMU Ya Allah. bantulah aku, mudahkanlah aku dan kuatkanlah aku dalam jihad mencari kebenaran ini..aminnn...

Peribadi

Dalam soal peribadi, 2010 agak unik dan tersendiri berbanding tahun2 lain. 2010 telah mengajar aku agar aku lebih ikhlas, lebih jujur dan lebih memberi daripada menerima. 2010 juga banyak mendidik aku nilai erti pengorbanan, penerimaan, pemberian dan keredhaan. 2010 telah mengajar aku bahwa kesempurnaan itu tidak akan pernah ada kerna hanya DIA yg Maha Sempurna. 2010 telah memberitahu aku separuh daripada kebenaran yg aku cari. dan aku redha akan segala setiap ketentuan akan kebenaran itu.

peribadi. aku bahagia dan bersyukur dengan kesempatan yg dikurniakan olehNYA. dan aku mohon ampun dan taubat daripadaNYA atas dosa-dosa yg sengaja atau tidak. DIA Maha Tahu hati ini. DIA Maha Memahami jiwa ini. DIA Maha Memiliki diri ini...jadi biarlah segalanya demi redha DIA...aku yakin dan percaya, segala yg berlaku pasti ada hikmah...tidak pernah sia-sia..pasti ada hikmah..insyaAllah...

* * *

berlabuh sudah tirai 2010 dan aku gantikan dengan tirai 2011 penuh warna suci putih. menanti utk diwarnakan dengan warna-warna kehidupan...

PadaNYA aku memohon...agar dipermudahkan segalanya, diteguhkan iman, diterima segala amal baik dan diberi bahagia dunia & akhirat...

Salam Tahun baru 2011
31 Disember 2010
25 Muharram 1432H

0 JempuTlah BerbisiK: