Monday, October 31, 2011

Van Sewa Sakit & Ijab Kabul Abang An

Ya!memang cerita ini patutnya 'post' awal2 tapi sbb nak tunggu gambar jd terpaksa bertangguh..maaf ya.

Apapun..rasa rugi sangat kalau tak masukkan cerita yg bagi aku dan seluruh keluarga sebagai satu kenangan dan pengalaman cukup sejarah...apatah lg di hari yg bersejarah..semua ujian, pengalaman dan kenangan ini InsyaAllah lebih mengukuhkan dan mengeratkan ikatan kasih sayang antara kami sekeluarga. aminnn...

22 September 2011 (Khamis)

habis waktu bekerja aku terus bertolak ke rumah Mak Teh di Taiping. seiring azan mahgrib aku tiba dgn selamat walau tersilap masuk jalan sebab jalan baru dah siap. hanya kami berdua berbual2, makan, dan bersiap sedia utk bertolak ke KL sambil menunggu ahli rombongan keluarga yg lain. dimaklumkan semua ahli sedang berada di Sungai Petani, rumah Mak Njang.

hampir jam 2 pagi, sebuah van jenama Pregio Kia tiba dgn memuatkan Mak Njang, Kak Chaq, Pak Su & Mak Su, Nadiah, Zahira & Saiful, dan juga Nurul. kemudian tiba sebuah Gen2 biru dipandu oleh Abah dengan Mama serta City putih dipandu Abg Kit bersama Kak Fina dan Najib.

alhamdulillah. semua selamat sampai walaupun masing2 terus 'rebah' bersama bantal sebelum kembali utk meneruskan perjalanan. Jam 3 pagi lebih, semua kembali bangun dan bersiap utk meneruskan perjalanan. kali ini bilangan penumpang bertambah dua org iaitu aku menaiki City putih dan Mak Teh menaiki van. sepanjang perjalanan aku tidur tetapi tidak lena. mungkin sbb terlalu teruja menunggu hari esok. atau mungkin kerna hati kecil aku yg 'terasa' sesuatu. pantas aku berdoa agar semuanya berjalan lancar dan selamat. sambil itu juga, sepanjang perjalanan Kak Fina dan Abg Kit asyik mengomel tentang apakah benda yg mereka langgar.

dan semasa sedang asyik tertanya2 itu, aku terus terjaga dan cerah mata apabila terdengar jeritan kecil Kak Fina sambil bertakbir. sempat aku melihat benda hitam berbentuk bulat meluncur ke tepi jalan dengan laju.

"Ya Allah..tayar la tu"Kak Fina.

perlahan van di hadapan kami berhenti di tepi jalan diikuti City putih dan Gen2 yg berada di depan. semua pakat turun dan menyerbu van sewa. informasi pertama yg diterima. tayar van sewa tercabut. semua kaun adam terus bertungkus lumus berusaha menukar tayar dgn diketuai Pak Su. jam waktu itu hampir 5 pagi dan lokasi adalah di Gopeng (jika tak salah). dalam kekalutan itu, sempat pula Abah terjumpa kayu panjang yg digunakan utk tukar tayar. dan selepas berjaya menukar tayar inilah gambar rupa tayar yg dah patut masuk tong sampah.



Maha Suci Allah yg menyelamatkan kami drpd sebarang kecelakaan.

23 September 2011 (Jumaat)


kami meneruskan perjalanan dan berhenti utk solat dan sarapan di Tapah. sebelum bertolak, van sewa sakit sekali lagi menguji kami apabila dikatakan lampu pada 'dashbox' menyala2. (itu yg dimaklumkan pd aku). dan kami pun bertolak ke KL dgn berhati2 memandangkan tayar van yg br ditukar bukanlah tayar yg sesuai. hampir pukul 9 pg kami masuk ke KL dgn kesesakan lalu lintas yg cukup menguji kami. dua buah kereta dan sebuah van sewa sakit ditambah tidak tahu jalan. elok selamat melepasi tol dan berpandukan GPS Abg Kit, sekali lagi kami diuji apabila City putih Abg Kit meluncur laju hingga meninggalkan Gen2 Abah dan van sewa. beberapa kali aku menjerit pd Abg Kit agar perlahankan kereta tp entah knp semakin laju pula City itu meluncur. dan..

kami terpisah...City putih telah terpisah dgn Gen2 dan van sewa yg sakit. Hanya Allah yg tahu bagaimana di tengah2 kota KL itu kami dalam tidak ketahuan jalan terpaksa mencari tempat utk bertemu dgn hanya berpandukan GPS. *pengajaran: bateri telefon kena bagi penuh kerna waktu2 genting inilah sangat diperlukan. kami saling berhubung utk mengetahui lokasi Abah dan hampir sejam juga kami mencari utk bertemu dgn Abah dan ahli keluarga lain.

antara perasaan bimbangkan ahli keluarga lain yg sesat dgn van sewa sakit ditambah dgn kami sendiri (Abg Kit, Kak Fina, Najib & aku) yg sesat, lafaz syukur diucapkan apabila mendapat berita tentang Abg An dalam perjalanan ke tempat Abah dan ahli lain menunggu. tentang kami pula, berpandukan GPS bermcm2 bentuk jalan. lorong. bukit bukau semua telah kami redah dan masuk. sampai ke kubur cina pun kami dah redah.drpd Abg Kit yg bawa smpi Kak Fina yg menjadi pemandu, kami kemudian diminta utk terus sj memandu ke UM (ijab kabul Abg An akan berlangsung di Masjid Ar Rahman, UM).

sudah sampai di UM, kami pula hampir 3-4 kali buat pusingan di dalam UM. pertama mencari tempat menunggu. kemudian mencari lokasi penginapan kami iaitu di Rumah Universiti UM (RUUM). sabar sajalah. tempat yg dicari2 sebenarnya hanyalah di sebelah saja. hampir jam 1 tengahari kami selamat tiba di RUUM.

khabar yg aku terima. van sewa yg sakit itu sudah 'mati' di Seputeh,KL. dek enjin tidak boleh lagi dihidupkan mungkin kerana masalah bateri. jd MyVi Abang An cuma dapat bawa Mak Njang, Kak Chaq, dan Mak Su shj ke RUUM. tinggallah Pak Su, Zahira & Saiful, Nadiah dan Nurul bersama2 van sewa di tengah panas terik. di tepi jalan menunggu bantuan.


memandangkan masa semakin suntuk kerna jam 3 ptg upacara ijab kabul Abang An akan berlangsung, yg mana ahli yg ada RUUM terus bersiap sedia sambil Abah & Mak Njang masih gigih membetulkan dan mencantikkan hantaran..maklumlah..tampal dan lekat balik mana2 bunga dan reben yg jatuh..jauh kan perjalanan kami..


kemudian, Farah & keluarga pula tiba di RUUM bersama Mak Teh. dikhabarkan, suami Farah (Abg Wan) akan pergi ke tempat van sewa sakit utk mmberi bantuan. jadi ahli keluarga yg akan bersama2 ke majlis ijab kabul Abang An adalah Abah, Mama, Abg Kit, Kak Fina, Mak Njang, Mak Teh, Mak Su, Farah & anak-anak (Aleesya & Firdaus), Najib dan aku. tak lupa Abg Die dan keluarga turut ada.


dan sekali lagi, Allah tak mengizinkan aku utk menjadi 'saksi' hari bersejarah ini. aku ditemani Mak Su dan Firdaus hanya mmpu menunggu di luar masjid. mungkin ada hikmah. bimbang akan ada 'hujan ribut' pula nanti kalau ada jadi 'saksi'..heee..

apapun, semua selamat berlangsung. tahniah buat kekandaku, Mohd Azhan bin Othman. semoga menjadi suami yg bertanggungjawab dan mithali. aminnn...




tapi..cerita kami pastilah belum tamat. seusai upacara ijab kabul. sekali lagi kami meredah kota raya ini menuju ke Restoran Seri Puteri utk sedikit jamuan yg disediakan oleh pihak pengantin perempuan. dan kali ini kami perlu beringat agar tidak terpisah lagi. apatah lagi jumlah kereta juga semakin bertambah.

mencabar juga berkonvoi di KL ini. dgn kereta yg banyak dan laju. jalan yg bersimpang siur. beberapa kali kami terpisah. namun syukurlah kami semua selamat tiba walau Farah & keluarga pula yg sesat. tp sampai juga. penat & lapar. kami semua makan dgn berseleranya. pujian utk makanan yg sedap dan tempat yg cantik. Pak Su, Zahira & Saiful, Nadiah & Nurul juga selamat tiba walau dgn pakaian yg tidak berganti. tak apa...inilah kenangan dan pengalaman...



Restoran ini bersebelahan saja dgn kedai jualan kereta mewah. apalagi, sempat kami semua mencuci mata (cuci mata sajalah, tak boleh nak pandu uji pun) dgn kereta2 mewah. memang mewah habislah. terbeliak biji mata kaum2 adam. kami kaum hawa ni biasa2 saja.heheeeee....

hampir jam 6 ptg, kami bertolak pulang ke RUUM. pastinya utk berehat setelah seharian mengharungi pelbagai dugaan. kasihan kpd semua pemandu dan ahli van sewa sakit yg terkandas. seharian tidak mandi dan tukar baju...*sebak+terharu*

buat kali kedua..City putih terpisah dgn Gen2 dan van sewa sakit. jalan sesak. tak ketahuan jalan. gelap hari semakin malam. lapar. penat. semua pun ada menyebabkan emosi pun bercampur baur. jalan paling baik. diam...(walau aku tak lah diam sangat pun). dibantu GPS kami sampai di RUUM dgn hari dah malam. anggapan kami, kereta Gen2 dan van sewa sakit dah sampai sbb lama juga kami sesat. risau + sedih sebab seorang pun drpd kami tak ada kunci bilik. aduhhhh...kami gagahi juga naik ke bilik sebab dah kebas punggung duduk dalam kereta.

tiba2, pintu bilik terbuka...ada org terlupa kunci bilikkah??... hairan+gembira..yg lain mula buat pemeriksaan kalau2 ada barang yg hilang..tapi aku dah rebah sbb penat.dan syukur tiada apa2 yg hilang. semua selamat. aku dah tak kisah siapa yg tak kunci pintu sbb yg penting aku boleh baring dan rehat.

tidak lama kemudian, semua ahli selamat kembali dengan Mak Su yg meluru masuk ke bilik kerana pening. kami mencari minyak dan mengurut kepala dan tengkuk Mak Su agar lebih selesa. mana tak peningnya kalau van sewa sakit sekali lagi rosak dan mati enjin. jenuh juga buat "jumper' kereta di stesen minyak. 'air cond' rosak. sesat. jalan sesak. gelap malam. penat. lapar. semua ada. kasihan kami semua...satu persatu diduga.

malam... Abah dah 'rebah'...penat sangat. Abang Wan dan Najib pergi cr makan. malam tu, ramai2 makan malam nasi goreng kampung dgn air teh o ais di foyer bilik RUUM. maklumlah satu tingkat tu semua bilik kami tempah utk kami. hilang semua penat dgn gelak tawa cerita & pengalaman masing2. malam tu juga Izzati & Aliya sampai.

24 September 2011 (Sabtu)

selepas sarapan nasi lemak. bersiap sedia utk ke walimah di sebelah pihak pengantin perempuan yg diadakan di Pusat Bandar Damansara. semuanya segak bergaya dgn baju warna tema biru pink. sebaik ketibaan Abg Die & Kak Nafishah sekeluarga, kami semua pun bertolak ke PBD.kali ini jumlah semua kereta adalah 4 buah kereta dan sebuah van sewa sakit.



dan buat kali ketiga City putih terpisah dgn 3 buah kereta dan van sewa sakit di simpang traffic light. tinggallah Abg Kit, Kak Fina, Najib dan aku yg tertinggal di belakang. 3-4 kali juga kami buat lawatan tak rasmi di sekitar bandar Damansara mencari jalan masuk. tak lupa kenangan tersalah masuk lorong. Syukur cuma ada sebuah kereta kancil drpd arah bertentangan dipandu perlahan. kalau tidak tak tahulah...

semua sudah tiba dan menanti ketibaan kami berempat. kami semua masuk ke dewan ketika pengantin sedang duduk bersanding. sudah makan beradap dan acara potong kek, ketika asyik bergambar, kami sekeluarga dikejutkan dgn kemalangan yg menimpa Farah. Tiang kayu pintu gerbang dikatakan terjatuh dan menghempap belakang Farah. syukur Farah selamat cuma pening dan sedikit trauma. kasihan Farah...



dengan jam hampir 2 ptg, kami terus bersiap utk bertolak pulang ke utara. sekali lagi van sewa sakit perlu dicas bateri dengan hampir 2 buah biji kereta. dan dengan diiringi doa penuh tawakal kepada Allah, kami sekeluarga bersama dua kereta dan sebuah van sewa sakit bertolak ke utara.


Alhamdulillah...tiada apa2 yg berlaku sepanjang perjalanan pulang ke utara walaupun dalam hati tak sunyi dgn rasa bimbang dan doa tawakal agar semua selamat. sering kali mengingatkan Abg Kit agar kita memandu paling belakang kerna bimbang jika apa2 berlaku pada van sewa sakit. tiada siapa yg tahu. dan dalam keadaan berjaga2 agar tidak terlalu kehadapan...rupa-rupanya Gen2 dan van sewa sakit sudah selamat tiba di Taiping. siap semua sedang asyik menikmati juadah kenduri kiriman buah tangan walimah tadi.

"Laaa..ingatkan van dok kat belakang..pulun bawa pelan2..rupanya dah sampai dulu"kata aku.

"mau tak pecut...'aircond' tak ada..lampu tak nyala..dah nak gelap dah...seriau haihhh"balas Pak Su

"patutla kami heran awat van tak bagi signal td..rupanya tak dak lampu"sambut Kak Fina.

ketawalah semua dengan pelbagai cerita pengalaman van sewa sakit sambil berselera menikmati juadah kenduri beramai-ramai.

usai solat maghrib dan rehat sebentar. sambil menyusun kereta. semua pun kembali meneruskan perjalanan ke destinasi masing2. Mama dan aku tinggal bersama Mak Teh di Taiping kerna ada urusan keesokkan harinya di Penang. jadi, Mama dan aku akan balik dgn Suria ke Kedah esoknya. Abah, Mak Njang, Kak Chaq dan Najib balik dgn Gen2. Abg Kit, Kak Fina serta Zahira & Saiful dgn City putih. Pak Su, Mak Su, Aliya, Nadiah & Nurul pinjam kereta Viva Mak Teh. dan....van sewa sakit???


kami tinggalkan van sewa sakit di hadapan rumah Mak Teh...tinggallah sambil menunggu tuannya datang menuntut...

sekian...



oh ya..tidak lupa juga...



Salam Ulangtahun Kelahiran buat Mama tercinta @ Pn Halijah bt Mohd Ibrahim
24 September 1955 / 24 September 2011


0 JempuTlah BerbisiK: