Friday, December 19, 2014

Diary 79 : Rantau Panjang Punya Pasal

Seingat aku, kali terakhir ke Kelantan tahun 2008 kalau tak salah. dan kali ini aku ke Kelantan sbb ada program pejabat di sana dari 13-15 Dis 2014... Alkisahnya semua berjalan lancar sehinggalah waktu perjalanan pulang tu, sempat singgah di Rantau Panjang sbb memang hajat di hati aku nak beli barang-barang kat bawah ni...kira macam wishlist aku la...dan Alhamdulillah..Allah memang mudahkan...Allahuakbar!


Pergi Rantau Panjang mesti beli Toto...asal beli Toto mesti kat Rantau Panjang...orang kata kat situ murah nak beli Toto..entahlah...ni aku dapat harga RM42 ringgit...semua kedai pun sama harga...malas nak fikir dah..aku terus ambil satu....senang mama & abah nak mai tidoq nanti...yeaaaaaaa


Paling aku puas hati yang ni...memang dalam wishlist aku nak ada sikit koleksi periuk belanga stainless steel..dan produk stainless steel paling terkenal, berkualiti semua orang tau mesti produk Zebra...produk ni asal daripada Thailand..jadi tempat murah nak dapat menurut kajian adalah kat Rantau Panjang ni laaaaa....Allahuakbar...Allah Maha Kaya...Dia makbulkan hajat di hati. aku dok fikir juga macamana dan bila lah aku nak pi Rantau Panjang tu kan...huhuhuu...Alhamdulillah Allah mudahkan...(norji...hang mesti tau kan)...akhirnya aku dapat juga barang ni... jadilah sebagai permulaan...tiga biji periuk...satu set..percuma pisau dua bilah dan satu bekas plastik...semua jenama Zebra...harga asal RM160...

tapi..

alkisah masa nak bayar...harga set tu dengan kuali kecil cap buaya tu adalah RM155...Ya Allahhhhh...puas hati puas hati....rasa nak lompat bintang kat situ juga...tapi kena cover takut depa silap kira ka apa ka....terus jalan cepat2 dari kedai tu sambil puji syukur...
Allah..terima kasih terima kasih...





produk Zebra!!!!
Ini antara gambar kawasan di Rantau Panjang yang banyak dah berubah bagi aku.
Jersi...salah satu barangan femes kalau nak beli kat sini
Jadi pendek cerita masa nak balik kami tersalah jalan, lepas tu buka wave dan mulalah wave bawa kami jalan2 yang memang terbaiklah!!

masuk kawasan ladang...jumpa pokok getah...kelapa sawit...tasik...jumpa orang saja mesti berhenti tanya...sampailah jumpa jalan raya semua pakat rasa lega...kemudian jumpa masjid sbb ramai nak tunaikan 'hajat'...maklumlah sejuk2 ni...musim hujan sekarang ni...dan solat jamak qasar siap2...lega...boleh mula perjalanan dgn yakin...

Tasik dalam perjalanan...ikut Wave punya pasal...

Masjid berhadapan SK Lalang..kalau tak salah...Alhamdulillah...

Apapun memang kenangan musafir ke Kelantan kali ni. sudahlah aku sorang saja perempuan. sabar sajalah dengan karenah lelaki-lelaki ni kan...sorang kata A...sorang kata B...syukur aku sudah biasa...memang aku ok saja sorang perempuan pun...dalam famili pun aku sorang ja perempuan kan...

Aku sepatutnya kena sampai USM pukul 8 mlm sbb kena bagi ceramah kelestarian pada Kelab Ekonomi. Allahuakbar...aku minta tangguh sampai pukul 8.30 mlm. tapi 8.30 malam baru dekat Baling. ikut hati memang rasa nak batal saja ceramah tu tapi tak boleh la kan sebab dah janji...lagipun memang aku sorang saja yang bagi ceramah tu...jadi aku minta lagi tangguh pukul 9 malam....jenuh juga aku paksa Sabri & Andy bawa laju2...huhuhuuu...maaflah ye...

Sampai Seberang Jaya, berhenti turunkan Sabri & Hafiz, teruskan perjalanan...sampai USM, naik office ambil pen drive dan terus lari ke DKG...Allah...

selesai...dan hikmahNYA...



Allah Maha Kaya...Maha Mendengar...aku memang dok rancang nak tambah cawan minum air teh/kopi. senang kawan2 datang boleh minum2 petang...cenderahati sempena ceramah aku malam tu..aku dapat set ni...Ya Allah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah....settle dah semua wishlist aku...next wishlist pula...


beberapa hari lepas pulang...dapat berita Rantau Panjang banjir besar...Allahuakbar...Allah Maha Besar...aturanNYa sangat indah...


No comments: