Tuesday, December 16, 2014

Salam Melangkah ke Alam Rumahtangga...Nur Aidila Mohd Lokman

Alhamdulillah
Segala Puji bagi Allah

24 Oktober 2014/29 Zulhijjah 1435H...Dila selamat bertukar status sebagai isteri kepada pilihan hati...jodoh dari Allah...

terima kasih sebab sudi jadi teman sebumbung...sedinding...setangga...selama hampir 2 tahun...

ingat kembali.
kami berkenalan sbb bekerja di jabatan dan unit yg sama. masa tu aku belum ada tempat sendiri jadi aku tumpang duduk di tempat Dila sbb Dila kena pergi kursus induksi. jadi tak selalu ada...

aku masih ingat.
senyum pertama masa kami tentang mata. masa aku duduk di tempat dia. sikit pun tak marah...dan kami hanya senyum...
hinggalah kami duduk di unit yg sama...aku yg pilih untuk duduk di situ..panjang pula cerita nanti...tapi pendeknya...di situlah bermula.

walaupun Dila lebih muda drpd aku...tapi dia seorang yg baik hati, matang, sabar, tabah dan kuat.
didikan
pengalaman.
yg membentuk dia pada hari ini.

ketika aku dipindahkan ke Kampus Kejuruteraan. aku bekerja pula dengan ibunya. kemudian apabila aku dipindahkan kembali ke Kampus Induk...takdir menentukan kami akan berkongsi rumah. susah payah. suka duka. hidup berdua. dari dua dunia berbeza.

aku pernah kata pada seorang kawan. teman serumah juga ibarat teman hidup. sbb kita tinggal di rumah yg sama. kalau tidak serasi pasti sangat rugi.

bukan mudah mendapat teman serumah yg baik. memahami. penyayang. ikhlas....cukup sudah mereka di 97-7-6  yg menjadi 'keluarga' aku. tak mungkin dapat diganti. Justeru..untuk mencari lagi...hanya pada Allah aku berserah diri.

segalanya mudah. dipermudahkan. Dila lebih memilih untuk akur. keputusan hal rumah banyak daripada aku. bayaran sewa, bil, pilih & susun atur perabot...namun, kami tetap berbincang bersama...jujur..secara peribadi...sepanjang tinggal bersama Dila...aku belajar dan terus belajar untuk sabar, ikhlas dan qanaah. pelajaran yg mungkin tidak aku dapat sebelum. terima kasih Dila.

pelawaan untuk aku menjadi  pengapit pada hari bahagianya buat aku terharu. siapalah sangat aku ini. tapi aku terima dengan hati berbunga dan terbuka. terima kasih Dila.

banyak kenangan kita bersama.
tandas rosak. sinki tersumbat. dapur bau gas tapi tak bocor pun. kunci pintu rumah. tombol pintu bilik. memasak. bersahur. berbuka...
kita belajar terima seadanya. kita belajar untuk saling sabar dan hormat.

Maaf zahir batin jika ada salah silap.
Maaf zahir batin jika ada luka dan duka sedar atau tidak.
Maafkan segalanya.
Halalkan makan minum sedar atau tidak

setelah segalanya yg kau harungi
setelah seluruh kekuatan & ketabahan yg kau beri
setelah kering air mata tanpa siapa-siapa sedari
untuk sekian kali...
Salam bahagia buatmu sahabat...bersama jodoh yang selama ini dinanti...sampai mati..hingga syurga firdausi.




0 JempuTlah BerbisiK: