Tuesday, February 9, 2010

Akukah yang tiada 'perasaan'...

"ko ni memang tak ada perasaan la" rungut seorang teman.

terkebil-kebil...

sebab kata aku tak ada perasaan?

"ye la...bila aku bercerita apa-apa, ko macam tak ada respond je...kot la nak marah ke, geram ke, suka ke...eeee...macam lelaki la ko ni"

agak la..sebab aku pun sorang je perempuan...pengaruh abg2 dan adik kot..balas aku bersahaja.

"la..patut la..."balas teman mencebik muka

dan aku mula ketawa perlahan...

...

satu malam..sedang aku menggosok gigi...seorang teman serumah cuba mengusik dengan menutup suis lampu bilik air..dengan penuh harapan aku akan menjerit..

sayang..aku hanya diam dan meneruskan aktiviti aku...dia tak tahu yang di rumah aku memamg dah lali usikan tutup suis lampu masa dalam bilik air ni...

"eee..fuzah ni memang tak ada perasaan la!"jerit Kema memprotes...

dan aku membalas dengan ketawa jahat...

fikir-fikir balik...

hishhh...parah ni kalau betul aku dah tak 'berperasaan'...

aku pun kadang2 macam pelik dengan diri sendiri..

kadang2...sedih sampai menangis bagai ibu hilang anak...
kadang2...kecewa sampai malas nak buat apa2...
kadang2...gembira sampai ketawa sentiasa...
dan entah banyak lagila kadang2nya...

cuma yang aku sangat akui...aku makin hari makin lelah untuk "berperasaan"..("berperasaan ok..bukan "perasan")...aku rasa semakin malas nak ambil pusing soal2 melibatkan perasaan, hati, jiwa dan apa2 saja yang menyesakkan dada aku...penatlah..benda2 remeh ni..

bukan aku tak rasa marah, sakit hati, kecewa dan lain-lain perasaan semulajadi manusia..cuma aku semakin belajar untuk tidak terlalu untuk memikirkannya..sebab tu kalau ada yang meluahkan perasaan..aku akan mendengar...ya..mendengar sepenuh hati aku dan menilai sekadarnya saja...sebab bukan bidang kuasa aku nak menentukan baik buruk orang..cuma aku akan jadikan segala kisah sebagai bahan rujukan.hmm...berwaspada...dan sekalipun ada orang mahu mengganggu hidup aku...fuh!malas betul aku 'berperasaan'...buat sakit hati aku saja...

malah..kalau tengok cerita hantu ke...aku langsung ketawa..tambah2 tengok cerita hantu Malaysia...dah tu..kalau semua menangis2 tengok cerita Nur Kasih...aku boleh selamba ketawa lucu...apa kes ni!

"ni yg malas tengok cerita hantu dgn fuzah..bukan ada perasaan"rungut Kema yg mmg sangat halus jiwanya...

hehehe...

akukah yang tiada 'perasaan' atau kalian yang tak perasan...

5 JempuTlah BerbisiK:

Wan Fara said...

hehe bukannya takde perasaan cuma terlebih cool jekk..

wanneeza said...

penah dengar tak org kata, yg nmpak cool tu sebenarnya memendam byk rasa?

hehe sedang merasai apa yg fuzah rasa..mayb kurang excited dgn hidup..mungkin juga terlalu berfikir secara kompleks..doesn't matter, enjoy your life..hidup ni singkat je utk kita memberatkan fikiran..tp jgn smpai tak berfikir pulak :)

fuzama said...

fara: yess..i like the word!!

neeza: so sweet neeza..u mmg sangat paham i..isk3..(terharu)...

tapi mmg ada aik.."yg nampak cool tu sebnarnya memendam bnayk rasa?"..ohh!

Chef Az said...

hehe.... samela kite....tengok cite hantu gelak kekeh2....=)

maybela, pendam perasaan...=/

noorakmar said...

fuzah...fuzah..

btol ckp farah tue...fuzah mmg terlebih cool...
sgt2 cool...bgus gk ade org cm fuzah ni..at least, klu kt umh dok tgk citer hantu, xdela takut sgt klu fuzah ada...

skrg ni pun kema tgh blajo gelak2 biler tgk citer hantu wlupn kdg2 terjerit gk..hohohho