Tuesday, June 30, 2009

Diary 25

Alhamdulillah...tanggal 27 Jun 2009. USM selamat menerima ahli keluarga baru tambah lagi dalam keadaan universiti yang sedang dalam fasa transformasi demi mencapai impian sebuah negara dalam konteks pengajian tinggi. paginya aku bertugas membantu unit penajaan yang pastinya berkaitan dengan apa-apa sahaja persoalan dan permasalahan pinjaman, biasiswa dan kewangan pelajar. Syukur. banyak yang aku pelajari di unit ini secara tidak langsung yang pastinya tidak pernah aku tahu semasa bergelar pelajar. Enjoy sangat dapat join unit ni sambil cuci mata tengok macam2 gelagat siswa siswi baru. teringat aku dulu2. huk3.

tapi yang pentingnya petang hari aku kena bagi taklimat. taklimat apa lagi kalau bukan pasal kelestarian. so lepas je taklimat TNC HEPP terus giliran aku. tak boleh bagi panjang2 sebab ramai yang letih. maklumlah ada yang dtg dari jauh dan penat angkut barang pun tak hilang lagi. apapun harap mesej sampai dan semua enjoy. huhuhu..insyallah.

Esok, 28 Jun 2009. seharian di DUP B untuk kaunter penajaan BHEPP dan petang raptai majlis sambutan siswa lestari.

29 Jun 2009. majlis sambutan siswa lestari berjalan penuh lancar. teringat aku pernah menangis masa bacaan ikrar. terharu sebab ada universiti yang sudi terima aku seadanya pada diri yang tak punya apa. pejam2 celik. sekarang aku bukan lagi pelajar tapi berkhidmat pula untuk pelajar.

mendengar ucapan vc, membuat semangat aku untuk terus menyumbang bakti beransur timbul. saat diri terasa tak diperlukan. aku makin yakin masih banyak yang tertinggal sebelum aku melangkah pergi. aku yakin, percaya dan pasti. walau tidak bergelar pendidik secara langsung. tapi sebenarnya aku sedang mendidik adik-adik tentang erti nilai hidup dan diri yang sebenar. dan pastinya aku juga sedang mendidik diri sendiri sebelum aku mampu mendidik insan lain. dan cabaran utk mendidik manusia pasti tak semudah yang dijangka.

kecewa, sedih, marah, hampa. itu semua fitrah. air mata dan keringat peluh. sudah menjadi lumrah. tapi untuk merasa putus asa. itu bukan asa jati diri aku di sini. cuma pastinya aku tidak keseorangan. hadirnya siswa siswi baru hakikatnya pencetus semangat baru diri ini. kerna kalianlah aku kembali. kerna kalianlah aku di sini.

Mahfuzah,
perjuangan belum selesai. hingga nafasmu terhenti. walau tak ada sesiapa yang mengenali. jauh sekali mengetahui. biarlah sahaja Allah yang tahu. biarlah hatimu sentiasa ikhlas . biarlah jiwamu sentiasa jujur. hanya untuk Ilahi.


0 JempuTlah BerbisiK: