Friday, April 9, 2010

Diary 35


East Asian Seas Youth Forum 2006
Pulau Hainan, Haikou, PR China
8-15 December 2006

betapa pantas masa berlalu. 4 tahun sudah rupanya kami semua berpisah. berpisah dgn amanah dan janji yg terpatri setia. berpisah dengan sejuta kenangan bersama. dan berpisah dengan membawa haluan dan arah tuju yg berbeza demi sebuah impian dan cita-cita yg serupa.

8 April 2010. ada seorang teman dari Filipina dtg berkunjung mesra. kemajuan teknologi kini sangat membantu dalam mengekalkan ukhwah yg pernah terjalin suatu masa dulu. Alhamdulillah. masih ada kesempatan ruang dan waktu utk jalinan ini terus mekar mewangi demi sebuah keikhlasan hati.

Joy Amor Bailey dan aku tidaklah terlalu rapat sepanjang berada di program. masa aku banyak dihabiskan bersama teman-teman dari Indonesia. dan Joy lebih kerap bersama teman2 dari Filipina dan China. namun, kami semua tetap saling mengenali. dan rupanya ada suatu kenangan bermakna antara Joy dan aku. yg bagi aku, bukanlah apa-apa.



Joy rupanya sangat terkesan dengan kenangan semasa kami semua makan bersama sepanjang program di sana. apa tidaknya. aku dan teman2 Indonesia telah disediakan makanan Halal yg khusus sepanjang program. dan Joy rupanya sangat menyukai makanan Halal utk delegasi muslim yg diakuinya lebih sedap berbanding makanan utk peserta bukan Islam.

Cerita ini aku tahu semasa kami keluar makan 'Char Kuey Teow' Penang sambil berbual mengenai jenis2 makanan yg patut dicuba di Malaysia. mendengar cerita Joy. apa lagi yg mampu aku ungkapkan melainkan sungguh Allah Maha Besar. aku tidak pernah sangka hal sekecil itu mampu meninggalkan kenangan mendalam pada dia. apatah lagi kenangan itu berkaitan dengan hukum Islam yg buat aku sangat bangga dan yakin. Alhamdulillah.



3 hari 2 malam kami bersama. banyak cerita yg dikongsi rasa. kenangan semasa di Hainan. cerita perkembangan teman2 forum. dan paling penting. cerita tentang pasangan hidup...hahaahaha...hati wanita. sama saja. walau berbeza agama dan bangsa. berlainan tempat dan budaya. inikan fitrah manusia. sudah tertulis semua manusia ingin rasa disayangi dan menyayangi. dan sudah termaktub juga bahwa setiap kejadian itu dijadikan berpasang-pasangan.

"Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya"

(Yassin:36)

setiap pertemuan pasti ada perpisahan. dan pastilah pertemuan & perpisahan ini hanyalah kerna DIA. Terima kasih Ya Allah atas lakaran memori yg tertakdir ini. semoga ada cahaya hidayah Islam buat hambamu itu. semoga ada bahagia dunia dan akhirat buat insan mulia ini.


"dun worry Joy, God already reserved the best man to love and care of you"
"A Good Woman is for A Good Man"

0 JempuTlah BerbisiK: