Saturday, April 17, 2010

Dalam Berhikmah

"adakah ibubapa atau keluarga mempengaruhi kamu untuk berada dalam bidang ini?"

aku senyum. sambil mengerut dahi.

"the good question"

"hmm...mungkin 'tidak' utk secara langsung tapi 'ya' utk tidak secara langsung"

aku tambah tersenyum melihat mukanya seolah-olah 'kabur' dengan ayat-ayat yg mungkin berbelit baginya. lantas, sebelum dia 'hilang'. baik saja aku menerangkan dengan ayat yg jelas dan terang.

* * *

Abah mungkin tidak pernah memberitahu aku fakta saintifik tentang pentingnya pokok atau tumbuh-tumbuhan TAPI Abah 'memberitahu' aku tentang betapa pentingnya pokok/tumbuh-tumbuhan melalui kecintaannya pada taman hijaunya di teratak Sri Negeri. Abah juga selalu sedih sebab kami semua selalu terlupa menyiram deretan bonsai atau pohonan hijau kesayangannya.

selalu mengeluh.

"kalau abah dah mati. matilah juga pokok2 abah tu. orang lama2 akan mati. tapi pokok2 kalau pandai jaga. sampai bila pun tak mati dan akan terus berbakti"

Abah juga tidak pernah memberitahu aku jenis2 bahan kimia bahaya pada bahan makanan kini TAPI Abah 'memberitahu' aku tentang hebatnya khasiat ulam-ulaman dan ikan-ikan darat yg sentiasa menjadi pembuka selera makan tengahari abah.

Abah mungkin tidak pernah mengajar aku bagaimana beg2 plastik atau kotak2 kasut yg dibeli itu menghasilkan sampah dan bahaya pada alam TAPI abah mendidik aku bahwa semua itu hanya akan dibuang akhirnya. oh ya..paling penting ia hanya akan menyemakkan rumah.jadi abah memang tak akan ambil beg plastik/kotak kasut jika membeli.

Mama memang tak pernah ajar aku bahwa semua bekas makanan akan jadi sampah dan bahaya utk alam dan kesihatan tambah2 bekas polisterina TAPI mama mendidik kami utk membawa bekal dan harus sentiasa habiskan makanan.

Mama mungkin tak pernah beritahu aku tentang apa itu CFC, apa itu pencemaran udara, TAPI mama mendidik kami agar sentiasa menghargai angin semulajadi. hasilnya. rumah kami merupakan satu-satunya rumah yg tidak ada penghawa dingin di perkampungan Sri Negeri.

Mama tak pernah juga menyebut atau mengeluarkan bunyi 'poverty' atau 'bottom billion' TAPI mama selalu memesan agar baju2 yg sudah tidak dipakai disimpan untuk diberi kepada mereka yg memerlukan.

* * *

"jadi..."dia berkata sambil mata mula bercahaya tanda 'kekaburan' yg semakin menghilang,

aku angguk lantas tersenyum.

"jadi...ibubapa dan keluargalah hakikatnya dalam berhikmah mempengaruhi saya dan membentuk saya menjadi Mahfuzah Othman pada hari ini"

0 JempuTlah BerbisiK: