Monday, March 23, 2009

Diary 17

malam penuh hiburan! oopsss.. sabtu malam,21 Mac. pergi tengok citrawarna. ahad malam, 22 Mac. pergi tengok pertandingan tarian Kuda Kepang. kedua2 acara ni merupakan pertandingan tarian tradisional. jadi. sebagai mendokong prinsip kelestarian. haruslah aku menyokong dengan menghadirkan diri sebagai tanda memartabatkan budaya melayu warisan zaman berzaman. kalau bukan kita. siapa lagi?!

aku memang minat tarian tradisi ni. tapi. tanpa restu mama. aku tak berani ambil risiko walau pernah cuba uji bakat masa matrik dulu. sebenarnya aku akui. larangan mama memang wajar. tak mahu satu2 puterinya menjadi 'tayangan umum percuma'.

"kalau kakak nak menari. menari depan mama saja. mama suka tengok kakak menari". pujuk mama lembut. saat aku merajuk tika keinginan menyertai tarian di sekolah tak disambut.

malah pernah kaki aku terseliuh semasa ujibakat tarian tanpa pengetahuan mama.

"Ya Allah. benarlah redha ibubapa itu adalah redhaMU. ampunkan aku Ya Allah. maafkan kakak mama. "rintih aku perlahan sambil tangan perlahan mengurut kaki.

sejak itu aku tekad. walau aku tak boleh menari. tapi aku tetap akan sokong agar warisan ini terus dimartabatkan.


***
Alhamdulillah.

reunion selamat dijayakan. dengan kak izyati dan dang anum kita. pagi ahad selepas ambil jubah. lunch pecal lele dengan kak izyati dan kak ain. thanks sis!lepas tu jalan2 pergi Queensbay Mall. ada Gempak Celebrities Astro. ha..jangan tak tahu. kak izyati kita tetiba jadi glamour bila abang mc dah 'sportlight' dia.

"Ha...akak yang tudung kotak2 tu pun boleh juga kalau nak menari."

aku pusing belakang. kiri dan kanan.cari tudung kotak2.

"akakla. tudung kotak2".balas kak izyati perlahan. sambil ketawa mengekek.

petang. jumpa anum pula yang nak pinjam jubah aku untuk tangkap gambar. sebenarnya, anum tak dapat attend convo dia tahun lepas. so gambar pun tak ada. hikmahnya. dapat juga dia ada potrait photo dengan jubah aku untuk konvo 25 mac ni.

Alhamdulillah. Subhanallah. Allahuakbar.

Sungguh cantik aturanMU Ya Rabbi. andai kedukaan aku dulu sebenarkan demi kebahagiaan masa depan bukan saja untuk aku tapi juga untuk mereka2 yg aku sayangi. bersaksilah Ya Allah. sungguh Engkaulah Maha Agung, Adil lagi Bijaksana.

dan bersaksilah. bahawa. jiwa ini sangat redha, yakin dan percaya. bahwa segala apa yg berlaku atas diri aku ini. ada HIKMAHNYA.

maka. teruskan mendugaku Ya Muhaimin. teruslah mengingatiku dengan ujianMU. kerna itu tanda KAU rindukan rintihanku. dan aku sebenarnya lebih rindu untuk mengadu denganMU. memohon padaMU. mengharap padaMU. siang dan malamku. namun aku mohon. janganlah. Kau pikulkan aku. bebanan ujian yang tak mampu aku pikul. Sungguh Kaulah yg Maha Tahu. pemilik hidup matiku.

2 JempuTlah BerbisiK:

ainunL muaiyanah said...

Kuda kepang?
Aduhai, sangat suka tarian ini. sangat gemar muziknya. lenggoknya.

Aduhai, bisa bikin hati jadi gawat kalau tak tonton. hehe

Hafezul said...

TAHNIAH A LOT UNTUK CONVOCATION!!