Friday, March 13, 2009

You will learn slowly...

masih aku ingat. kata-kata itu. tahun lepas. masa pertama kali bekerja sebagai Research Assisstant di Healthy Campus, USM. lembut. mesra. tegas. dia berkata.


'you are learning. so, don't afraid to make mistake'


lantas saja aku terkelu. terkejut. terharu. gembira. yakin. lega. berani. dan teruja.


sejak itu. kata-kata itulah pembakar semangat. peniup harapan. untuk aku terus melangkah dengan yakin. tanpa perlu rasa takut dan gusar. kerna aku sedang belajar. dan akan terus belajar. belajar dari kesilapan dan kegagalan. kerna semua itulah permulaan kepada kejayaan.


hinggalah saat aku 'dilontar' pergi. kata-kata itu masih setia di sisi. sampai perlahan2 hilang taatnya. dan aku mula jadi keliru. sayu. dan pilu. malah rindu juga sentiasa menjengah kalbu. di manakah Mahfuzah Othman yg dulu?


tatkala rindu sudah bergunung. dan hujan pun lebat di gurun mata. aku mula 'dijemput' pulang. Sungguh Tuhan itu pengadil jiwa paling saksama. Pemberi rahmat tatkala di penghujung duka.


kaki gegas melangkah pulang. walau hati rasa gundah. walau jiwa agak resah. aku tetap terus meredah. sambil hati terus berserah. Ya Allah.Ya Allah. Ya Allah. damaikanlah jiwaku. dalam mencari redhaMU.


dan tiba. saat gelombang bimbang hebat menghentam jiwa. keyakinan yg bagai direntap pergi dari dada. aku terima kiriman ringkas emel berkata.


'Mahfuzah. don't rush. we can wait. you will learn slowly'


aku kali. sebak mula terasa di dada. sekian lama aku tunggu kata-kata itu. kata-kata azimat buat insan yg tak punya apa2 ini.

0 JempuTlah BerbisiK: