Wednesday, November 26, 2008

Sustainable Development Tips 1

SD is a path of economy, social and environmental progress in order to meet our need without compromise the future generation need.

Semua org pun blh amalkan SD. dan mungkin ada yg sudah mengamalkan secara langsung atau tidak, sedar atau tidak. Malah amalan gaya hidup SD lebih diamalkan oleh zaman dahulu. Tapi tak bermaksud kalau kita amalkan maka kita jadi mcm org dahulu yg kurang peralatan teknologi yg canggih manggih. Sebenarnya cara hidup org dahulu lebih sejahtera dan sentosa kerna mereka lebih harmoni dgn alam. Oklah. kat bawah ada beberapa tips utk amalkan cara hidup SD sesuai dgn zaman sekarang agar kita juga dapat berharmoni dgn alam. kenapa kita harus harmoni dgn alam? Hah!..jgn lupa..kita semua adalah KHALIFAH bumi yg dilantik utk mentadbir, mengurus dan menggunakan alam sebaik-baiknya. jadi. lakukan yg terbaik kerna kita sama2 bertanggungjawab.

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal Kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?”. Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya” (Al-Baqarah 2: 30)

Pasal makanan...
  1. Masak sendiri kat umah
  2. Makan kat kedai/restoran/warung
  3. Kalau nak bungkus mknn juga, bawalah bekas makanan/tapauware sendiri.
  4. Jangan beli makanan yg dibungkus drpd polisterina.
  5. Elakkan atau kurangkan beli makanan yg dibungkus plastic/brown paper/dll
  6. Habiskan semua makanan/clean plate. secara tak langsung kita tak membazir. amik makanan ikut keperluan saja. ha..berat badan/kesihatan pun dapat dijaga.
  7. Cuba jangan guna straw bila minum. sebab. straw will end up as trash. padahal guna tak sampai pun sejam. still blh minum kan walau tak guna straw.
  8. makan secara sihat. makan makanan tempatan. cth : baiklah makan betik/pisang drpd strawberry/kiwi.
  9. gunalah sapu tangan sebgi ganti tisu. guna jg kain sapra/alas sbgi ganti surat khabar lama.
Oklah. cukup sini dulu tips SD. nanti akan ada lagi. ha..dah tahu tu jgn lupa amalkan. maklumlah. ilmu tanpa amal ibarat pokok tak berbuah. bukan susah pun. alah bisa tegal biasa.

Sekian.

0 JempuTlah BerbisiK: